Tio mil fiberkabel ger bredband till över 200 hushåll i Sunnemo

I juli börjar Relacom att installera bredband via fiberkabel till minst 215 medlemmar i Sunnemo fiberförening i Värmland. Sammanlagt läggs 100 kilometer fiber­kabel ner. I december 2015 beräknas fibernätet vara klart att tas i drift.

Relacom har fått uppdraget att leverera ett komplett passivt nät med tillhörande produkter. Arbetet med fibernätet omfattar fem mil schaktning och plöjning för totalt tio mil kabel.

Med fiberanslutningen kan de anslutna fastigheterna få tillgång till såväl snabbt internet som ip-telefoni och tv. Kommunikationsoperatör och leverantör av tillhörande tjänster i nätet är Zitius, som har Telia Sonera som huvudägare.

– Det är väldigt glädjande att Sunnemo fiberförening valde Relacom som entreprenör för fiber­installa­tionen. Det är ytterligare en bekräftelse på det stora förtroende som vi har när det gäller den här typen av komplexa projekt. I fjol byggde vi över 600 mil fibernät på olika håll runt om i Sverige och det är en rekordsiffra som vi nog kommer att passera i år, säger Sten-Åke Berg som är projektör på Relacom.

Göran Lindström, sälj- och marknadsansvarig Relacom, 070-630 25 25
Anders Johansson, ordförande Sunnemo Fiberförening, 070-645 43 01

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och M2M (machine-to-machine) och har för närvarande ca 3 600 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.