Relevance Communications går mot strömmen – Dagens PS ökade annonsintäkterna med 110 % första halvåret

Report this content

Medan många medier alltjämt kämpar med såväl trafik som annonsintäkter på en utmanande marknad går Relevance Communication mot strömmen med sajterna Dagens PS, News55 och Realtid. Under första halvåret ökade annonsintäkterna med 110 % för sajten Dagens PS. Samtidigt ökade trafiken till Realtid med 75 % under första månaden efter övertagandet som skedde den tredje juni i år.

Den kraftiga intäktsökningen genereras av en mycket stark trafik och lyckade samarbeten med olika annonsleverantörer. Totalt har sajten Dagens PS lyckats generera annonsintäkter på strax över nio miljoner kronor, enbart via trafik, under första halvåret, varav drygt fem miljoner har genererats under det andra kvartalet. Det markerar ett nytt rekord för annonsintäkter för Dagens PS och innebär en ökning med 110% jämfört med första halvåret föregående år och för andra kvartalet 101% jämfört med samma kvartal föregående år.

För Relevance Communications vd Fredrik Lundberg är de fortsatt ökade intäkterna ett kvitto på att relevant innehåll gynnar alla.

– Annonsintäkterna är en viktig del i vår tillväxt samtidigt som vi har stort fokus på andra intäktsströmmar också såsom partnerskap och nya vertikaler. Genom att skapa innehåll av hög kvalité som engagerar våra läsare så skapar vi också möjligheter för våra annonsörer där man når relevanta målgrupper i våra kanaler. Vilket såväl trafiken som intäkterna är ett bevis på, förklarar Fredrik Lundberg

Genom stärkta annonssamarbeten ser man också möjligheten att utöka annonsaffären ytterligare i takt med ökad trafik. Och inte enbart till sajten Dagens PS utan också bolagets andra mediekanaler News55 och det nyligen förvärvade Realtid.

– Genom att samla nishade medier med stark trafik och stor tillväxtpotential under Relevance Communication så har vi skapat något som ger såväl läsare som annonsörer relevanta mediekanaler som engagerar. Att vi lyckas öka trafiken till Realtid med 75 % på bara en månad visar på potentialen i våra nischade medier, säger Fredrik Lundberg

Fredrik Lundberg, VD
+46 (0)70-855 22 71
fredrik.lundberg@relevancecom.se

Om Relevance Communication Nordic AB

Relevance Communication är ett svenskt mediehus lanserat våren 2024. Bolaget arbetar för att utveckla Nordens ledande datadrivna datasystem för nischmedia och kringliggande tjänster där nytänkande möter relevans och skapar värde för alla.
I Relevance-gruppen finns titlar som News55, Hälsa55, E55, DagensPS, Realtid samt bemanningsbolaget Jobb55.
Bolagets aktie (RLVNC) är sedan 2017 föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor.