Bergs Timber väljer RemaSawco som partner vid investering i ny produktionslinje

RemaSawco, ett dotterbolag till Image Systems AB, har tecknat avtal med Bergs Timber AB gällande leverans av styrning och kontaktorutrustning till en ny produktionslinje för klentimmer vid sågverket i Mörlunda. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor.

”Det känns tryggt att ha med RemaSawco i det här projektet”, säger Peter Nilsson VD på Bergs Timber. ”Vi har goda erfarenheter från tidigare installationer där RemaSawco varit inblandade och vi är övertygade om att vi får en bra leverans även den här gången.”

I och med installationen av ny produktionslinje räknar Bergs Timber med att öka sin leveranskapacitet med mer än 50 procent med oförändrad bemanning. Därmed befäster bolaget sin position som ett av de konkurrenskraftigaste sågverken på den nordiska marknaden.

Efter installationen kommer sågproduktionen i Mörlunda att ha en kapacitet på cirka 110 000 m3 sågad vara i två skifts produktion vilket innebär en ökning med omkring 40.000 m3 jämfört med den nuvarande såglinjen. Arbetet med investeringen påbörjas omgående och den nya linjen beräknas att vara i drift under våren 2014. Orderingången bokades under kvartal tre.

Peter Nilson, VD Bergs Timber