• RemaSawco/

Image Systems AB får order av Moelven Edanesågen AB gällande optimering av brädsortering

Linköping den 21 januari 2013

RemaSawco, ett affärsområde inom Image Systems, har tecknat ett avtal med sågverket Moelven Edanesågen AB gällande leverans av kvalitetssystemet RS Boardscanner Q för kvalitetssortering av brädor. Ordervärdet uppgår till 4,8 miljoner kronor och leverans av systemet kommer att ske under sommaren.

"RemaSawcos moderna koncept väckte tidigt vårt intresse", säger Jörgen Olofsson VD på Moelven Edanesågen AB. "Systemets smarta lösningar såsom avsyning av alla brädans sidor utan vändning i kombination med unika mättekniker ger hög pålitlighet och effektivitet i sorteringen. Samtidigt blir sorteringen dessutom jämnare.", säger Olofsson.

Moelven Edanesågen AB är ett kombinerat sågverk och hyvleri som tillverkar konstruktionsvirke, utvändig panel och tryckimpregnerade trävaror och satsar kontinuerligt på att effektivisera sin verksamhet.

"Investeringen ger oss möjlighet till större avkastning", säger Olofsson. "Vi utvärderade ett antal olika sorteringssystem och gjorde bedömningen att RemaSawco kommit steget längre än de konkurrerande systemen. Med de goda erfarenheter vi har från tidigare installationer vi har gjort tillsammans med RemaSawco ser vi fram emot ytterligare ett gemensamt projekt med syfte att öka vår produktivitet och kvalitet", avslutar han.

"Vi är förstås mycket glada att Edanesågen valt att investera i RS Boardscanner Q. Att kunder som dem väljer vår sorteringslösning är det bästa beviset på att det här är ett framgångsrikt koncept som på relativt kort sikt kan räknas hem av användaren", säger Per Lindell, affärsområdeschef för RemaSawco. "Vi har alltid haft ett gott samarbete med Edanesågen och vi ser verkligen fram att påbörja installationen", säger Lindell.

Skanningssystemet RS Boardscanner Q är ett helautomatiserat och operatörslöst tvär-avsyningssystem av brädor som lanserades under våren 2012 och är det första i sitt slag på marknaden. Systemet ger nya möjligheter inom kvalitetssortering för sågverksenheter. Dels på grund av dess tre olika mättekniker för ökad validitet och reliabilitet dels på grund av att det skannar virkets alla sidor i en kamerastation med ett stort antal kameror utan mekanisk vändning. Det ger i sin tur både betydande tidsbesparingar i flödet och minskade risker i form av driftstörningar.

Taggar:

Citat

Boardscannerns smarta lösningar såsom avsyning av alla brädans sidor utan vändning i kombination med unika mättekniker ger hög pålitlighet och effektivitet i sorteringen. Samtidigt blir sorteringen dessutom jämnare
Jörgen Olofsson VD på Moelven Edanesågen AB