Vida sågverk i Vislanda effektiviserar  med nytt inmätningssystem från RemaSawco

29 maj 2013

RemaSawco AB, ett dotterbolag inom Image Systems, har tecknat avtal med Vida Vislanda gällande leverans av nytt inmätningssystem för timmer samt ny operatörsplats. Ordervärdet uppgår till 1,7 miljoner kronor.

"I och med uppgraderingen till ett nytt inmätningssystem effektiviseras vår produktion och vi ökar vårt sågutbyte. Vi räknar med en återbetalningstid på knappt 9 månader", säger Karl Lindow, VD på VIDA Vislanda.

Det nya inmätningssystemet R715 från RemaSawco med 3D-ram mäter bland annat krokigheter och ovaliteter i timret innan sågning. Det innebär att man redan i sorteringstillfället vet vad varje enskild stock ska användas till och sågningen optimeras därmed utifrån varje stock.

"Produktion av kundspecifika produkter kräver ett effektivt råvaruutnyttjande vilket innebär att sågverken måste känna till stockens egenskaper redan innan sönderdelningen och att de har en produktionsapparat som är tillräckligt flexibel för att ta vara på varje stocks individuella egenskaper. Sågverken behöver allt tidigare i processen göra en bedömning av råvaran. 3D skanning vid inmätning av timret är en effektiv metod där vårt system R715 står sig väl på marknaden", säger Kjell Pettersson, försäljningsansvarig för RemaSawcos inmätningssystem.

På Vida sågverk i Vislanda sågas främst virke från gran och i viss mån tall. Varje dag lossas cirka 50 bilar med timmer (motsvarande 9 700 stock/dag). 85 procent av det sågade virket går på export till företagets huvudmarknader Storbritannien, Asien, Skandinavien och USA.

Frågor besvaras av:
Hans Isoz, VD, telefon 070-623 40 48, e-post hans.isoz@imagesystems.se

Om Image Systems
Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företagets vänder sig till en mängd branscher globalt och verksamheten bedrivs i de tre affärsområdena RemaSawco, Digital Vision och Motion Analysis.

Image Systems har drygt 90 anställda på kontor i Linköping, Stockholm, Nyköping, Västerås och Sundsvall samt utomlands i Storbritannien, USA, Norge, Finland och Nya Zeeland. År 2012 omsatte koncernen 133 Mkr. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholms Small Cap-lista under tickern IS. För ytterligare information besök vår hemsida på imagesystems.se

Taggar:

Citat