Delårsrapport januari - mars 2002

Report this content

Delårsrapport januari - mars 2002 ·Renewable har beviljats miljö- och bygglov samt startillstånd för Polens största vindkraftpark ·Letter of intent avseende nya projekt är undertecknat Första kvartalet 2002, ekonomisk utveckling Under första kvartalet har en rad av tidigare presenterade affärer kunnat slutförhandlas och undertecknas. Rörelseintäkterna uppgår till 1 838 000 kr (1700 000 kr) och periodens resultat före skatt uppgår till - 1 753 000 kronor (202 000 kr). Bolaget vidhåller sin prognos på en årlig omsättning om 19,2 milj. kr och ett resultat före skatt om 1,584 milj. kr. Bolagets resultat för första kvartalet ger inte en fullständig bild av bolagets utveckling. Under perioden har bolaget framgångsrikt genomfört förhandling avseende flera projekt i Sverige. Arbetet med framtagande av erforderliga avtal har dragit ut på tiden och resultatet av förhandlingarna kan därför inte redovisas förrän om någon eller några veckor. Den resultatförbättrande effekten av de aktuella affärerna uppgår till ca 2,9 milj. kr. Regeringens energiproposition har presenterats och ledningen för Renewable ser positivt på utvecklingen. Införandet av elcertifikat sk Gröna certifikat innebär betydande potential för framtida intäkter. Med varje producerad MW (miljoner watt) grön el erhåller Renewable ett Grönt Certifikat. Detta certifikat är från år 2003 säljbart på den gemensamma EU-energimarknaden. Köpare är de energiproducenter som inte lyckas uppnå sin del av sitt lands kvot av förnybar energi. Respektive EU-land har eller kommer att fastställa sin landskvot av förnybar energi. Styrelsen för Renewable har med stöd av bemyndigande från ordinarie bolagsstämman den 20 juni 2001 beslutat om nyemission. Teckningstiden startar den 22 april och pågår tom den 31 maj. Marknad Renewables affärsmodell är att anskaffa markavtal, projektera vindkraftanläggningar på den aktuella marken och antingen sälja projektet eller behålla anläggningen för egen förvaltning. Renewable verkar både nationellt och internationellt. Renewable har beviljats miljö- och bygglov samt startillstånd för Polens största vindkraftpark. Projektet som är placerat i Gdansk-området omfattar 17 vindkraftverk som kommer att färdigställas senast under år 2003. Arbetet med Convergence Energy, New York, har intensifierats och flera projekt diskuteras. Konsortiet angående Afghanistan är under bildande och en presentation av deltagarna beräknas kunna ske under andra kvartalet 2002. Personal Under perioden har ytterligare medarbetare med speciallistkompetens anställts. Antal anställda uppgår nu till 12 stycken. Sven Larsson som varit engagerad som konsult och styrelseledamot i bolaget har lämnat sina uppdrag efter rapportperiodens utgång. Investeringar Under perioden har byggnation av vindkraftsanläggning Dragabol, Halmstad, färdigställts. Maskinen är svensk och utvecklad för lågvindsförhållande. Anläggningens totala effekt är 1,0 MW. Investeringen uppgår till cirka 8 miljoner kronor och anläggningen har anskaffats för egen förvaltning. Anläggningen beräknas producera ca 2 200 000 kWh per år till ett värde av ca 1 056 000 kr per år. Arbetet med att iordningställa nya huvudkontoret i Malmö är nu avslutat och inflyttning har skett. Bolagets revisor har genomfört en översiktlig granskning av delårsrapporten Renewable skall initiera, projektera, bygga och förvalta ekologiskt hållbara och ekonomiskt bärkraftiga anläggningar för framställning av energi ur förnybara energikällor. Renewable:s mål är att före 2005 bli en ledande exploatör av förnybara energikällor på den europeiska marknaden. Renewable Energy in Sweden AB (publ) Organisationsnummer 556526-0212 Sallerupsvägen 9, S-212 18 Malmö, Sweden tfn +46 (0)40-388550, fax +46 (0)40- 188730 Jerry Schön mobil 0705-14 23 95 office@renewable.se www.renewable.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/30/20020430BIT01080/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/30/20020430BIT01080/wkr0002.pdf Hela rapporten