Klimatkompensation blir till finansiering

Report this content

Att arbeta med vår egen klimatpåverkan är inte nog. Renewable Sweden är nu del i att klimatfinansiera energiprojekt vars syfte är att fasa ut kolkraft i utvecklingsländer.

Som konsultföretag har Renewable Sweden inga stora koldioxidutsläpp och vår klimatpåverkan kan tyckas liten. Men det är en självklarhet för oss att göra vad vi kan. Genom medvetna beslut i vardagen rörande inköp och beteende är vi noga med att göra de bästa möjliga valen.

Men all miljöpåverkan och alla utsläpp kan vi tyvärr inte förhindra. Det går inte heller att radera ut klimatpåverkan men genom att klimatkompensera har vi möjlighet att skapa värde för andra. Genom en månadsprenumeration motsvarande 11 ton CO2 per år via klimatkompensera.se är vi del i att utvecklingsländer kan bygga ut energiproduktion som drivs av sol och vind istället för kol.  För oss som arbetar med förnybar energi i Norden känns det extra viktigt att bidra till att länder som annars inte har de ekonomiska möjligheterna att bygga ut sol- eller vindkraft får möjlighet att göra det.

Vill du veta mer om hur man räknar ut sin klimatpåverkan och vad klimatkompensation innebär?  Läs mer på https://klimatkompensera.se/

Carbon offsetting becomes financing

As a consulting company, Renewable Sweden has no large carbon dioxide emissions, and our climate impact may seem small. But it is a matter of course for us to do what we can. Through conscious decisions in everyday life regarding purchasing and behaviours, we are careful to make the best possible choices.

But unfortunately, we cannot prevent all environmental impact and emissions. It is also not possible to erase climate impact, but by carbon offsetting we can create value for others. Through a monthly subscription equivalent to 11 tonnes of CO2 per year via klimatkompensera.se, we are part of the expansion of developing countries being able to grow energy production that is powered by solar and wind instead of coal.  For those of us who work with renewable energy in the Nordic region, it feels extra important to help countries that otherwise do not have the financial means to expand solar or wind power to do so.

Do you want to know more about how to calculate your climate impact and what carbon offsetting means?  Read more at https://klimatkompensera.se/