NU BYGGS KVARTER OSCARS UPP PÅ NYTT IGEN

Bland kobbar och skär har våra bodar skeppats ut till Marstrand när byggentreprenören Flodéns nu bygger nytt för Ernst Rosén i gammal och nästintill identisk stil med originalet. Här där kung Oscar II firade 20 somrar i rad byggs nu 22 exklusiva året-runt-lägenheter.

Se video

En udda bodetablering. Ett unikt projekt. Richard Nordlinder på Flodéns tog oss med på en seglats mellan utmaningar i ö-projektet men också in i vad som bara runnit på som rinnande vatten.

– Även om det är krångligt logistiskt sätt när vi är helt beroende av färja, med hög- och lågvatten, väder och vind. Trots allt det så har det leveransmässigt fungerat bra. När alla vet att det är krångligt att komma ut planeras det än mer och då lyckas det, säger Richard och tillägger:

– Ni, Renta, borde överväga en maskinflotta och då en orange färja till ett bra pris.

I väntan på att vi börjar hyra ut färjor hyr Flodéns 9 bodar, tillfällig elutrustning och uppvärmning samt släpvagnskompressorer och ett gäng specialhandverktyg för finsnickerierna.

Sommar på Marstrand – lika självklart som glass

Det klassiska Turisthotellet, sedermera Oscars, stod färdigt och invigdes med pompa och ståt sommaren 1899. Nu specialbyggs det upp igen från grunden för att efterlikna på absolut bästa sätt. Med målet att stå klart 2023. Ett projekt som onekligen dragit till sig uppmärksamhet.

– Ja, vi får många nyfikna frågor från förbipasserande Marstrandsbor och det är alltid kul att bygga projekt som engagerar. Projekt som också utmanar. För även om leveranserna hittills gått över förväntan blir det nu en ännu större utmaning. Sommaren är Marstrands viktigaste årstid. Då får vi tänka till än mer med de få leveranser vi tillåts skeppa över och hitta ny plats för exempelvis våra sorteringsringar, avslutar Richard.

Mer läsning:

Vi gör snabbt en bodetableringsplan för dig

Behöver ni hjälp med er nästa bodetablering? På 15 minuter tar vi fram all nödvändig dokumentation för bygglovsansökan, bestämmer hur elen, vattnet och avloppet kommer dras samt presenterar kostnaden för dig. Läs mer om Renta plan här.

Vi finns för hela Sverige. Från norr till söder, öst till väst. För vi bryr oss om ditt bygge. Som maskinuthyrare till främst bygg- och anläggningsbranschen erbjuder vi ett brett utbud av produkter och tjänster, bland annat verktyg av olika slag, små och medelstora anläggningsmaskiner, liftar, el- och energiutrustning, ställningar och väderskydd samt bodar för byggarbetsplatser. Vi är 650 anställda som vet att frihet skapar engagemang, och det är det som förenar oss. Idag har vi 48 depåer runt om i Sverige och vi fortsätter växa eftersom vi fortsätter investera i nya depåer och utrustning av högsta kvalitet. Men framför allt för att vi bryr oss om det lokala närområdet, om varandra och våra kunder. Vi kallar det sunt Rentaförnuft.

– Även om det är krångligt logistiskt sätt när vi är helt beroende av färja, med hög- och lågvatten, väder och vind. Trots allt det så har det leveransmässigt fungerat bra. När alla vet att det är krångligt att komma ut planeras det än mer och då lyckas det.
Richard Nordlinder, Flodéns