Oro för råttinvasion när stockholmare börjar matsortera

Report this content

Under april månad inför Stockholm stad obligatorisk sortering av matavfall för alla hushåll. Men ventilerade sopkärl – fulla med matavfall – på Stockholms innergårdar riskerar att locka fram skadedjur som insekter och råttor.

Hittills i år har saneringsföretaget Nomor genomfört över 2500 saneringar av råttor i Stockholm. Och säsongen har precis kommit i gång. I år riskerarar problemen med råttor att bli större än vanligt då Stockholm stad inför obligatorisk sortering av matavfall. De nya reglerna infördes i Stockholm redan vid årsskiftet men bristen på kärl har gjort att det är först nu under april som de väntas implementeras i samtliga hushåll.

– I många fastigheter kommer kärlen för matavfall ställas på innergårdarna. Tidigare har matavfallet blandats ut med andra typer av avfall och legat i tillslutna plastpåsar. Nu kommer matresterna koncentreras i pappåsar och läggas i kärl som dessutom har hål för ventilation. Särskilt när det blir varmt kommer doften att spridas snabbt och råttor har ett väl utvecklat luktsinne, säger Johan Peterson, skadedjursexpert på saneringsföretaget Nomor.

Viktigt med god avfallshantering

Råttor är en del av vår stadsmiljö och blir lätt ett problem i områden där de hittar föda. Och när de väl har hittat ett ställe där de kan få mat regelbundet, så är det svårt att få dem att lämna. Därför är det viktigt att se över rutinerna för sophämtning och informera boende om vikten av att upprätthålla en god hygien kring avfallshanteringen.

– De nya kärlen stängs med ett magnetlås vilket är bra. Men det räcker med att kärlet blir fullt eller att någon glömmer att stänga för att råttorna ska kunna komma åt matavfallet. Det kan innebära fler sophämtningar för att minska risken för problem med råttor och andra skadedjur.

Tänk på det här för att undvika problem:

• Tillslut avfallspåsen noga
  • Säkerställ att kärlet alltid är stängt
  • Kärlen behöver tömmas tillräckligt ofta så de aldrig blir överfulla
  • Håll rent och snyggt runt kärlen

För mer information:
Johan Peterson

Skadedjursexpert
johan.peterson@nomor.se

Nomor levererar rikstäckande tjänster inom skadedjursbekämpning, matsäkerhet och miljö. Våra tjänster innefattar allt från förebyggande skadedjursskydd till saneringar, hygieninspektioner, provtagning, husbesiktningar, fastighetsskötsel och radonmätning. Vi skräddarsyr varje avtal för att våra kunder ska få bästa möjliga tjänst till ett konkurrenskraftigt pris – med hög omsorg om miljö och hälsa. Nomor är en del av Rentokil Initial som är ett ledande brittiskt bolag verksamt inom skadedjurskontroll.

Taggar: