Risk för rekord i möss under årets julfirande

Report this content

Möss är ett återkommande problem i slutet av året. Anledningen är alla fritidshus som öppnas upp inför julfirandet. En vanlig väg in för mössen är med vedsäcken, med rekordhög vedkonsumtion riskerar därför årets julfirande att bli extra utsatt.

I Sverige finns över 600 000 fritidshus som står tomma stora delar av året. Det gör dem till attraktiva bostäder för alla möss som söker skydd när kylan kommer. Ofta upptäcks mössen när husägarna anländer inför julledigheten.

– Varje år är det samma akuta situation, telefonerna börjar ringa strax innan jul när fritidshusen öppnats upp. Får mössen härja fritt så bygger de bon och kan åstadkomma en hel del skada, säger Johan Peterson, skadedjursexpert på Nomor.

I första hand letar möss efter föda men de kan gnaga sönder det mesta. Stearinljus, madrasser, kuddar och en hel del annan inredning ligger i farozonen. Börjar de gnaga på sladdar eller rör kan det i värsta fall leda till kortslutning och vattenskador.

Mössen följer med veden

För mössen finns det flera vägar in i fritidsstugan. Många tar sig in genom de små glipor som ofta finns – andra liftar med vedsäcken. Genom att gömma sig bland vedträna följer de med in i värmen. Och just i år är det extra många vedsäckar som bärs in då vinterns elpriser gjort att vedkonsumtionen skjutit i höjden.

– Det gäller att vara försiktig när man tar in veden så det inte följer med oinbjudna gäster. Det är inte bara möss som tycker om att gömma sig bland vedträna, även vedlevande insekter som långhorningar och blåhjon trivs under barken, säger Johan.

Så undviker du gnagare i stugan:

• Se över rörgenomföringar så de är täta. Avloppsbrunnar ska ha ordentligt fastsatta galler utan för stora hål, gärna av metall.
  • Dörrar måste vara täta, kontrollera att eventuella släp- och borstlister är intakta.
  • Husfasaden måste vara fri från hål och sprickor, om så finns kan det vara god idé att anlita en fackman för tätning.
  • Håll god ordning och undvik högar av bråte både ute och inne. Tänk på att hålla snyggt och rent vid sopkärl.
  • Undvik vegetation i nära anslutning till husfasader.
  • Mata ej fåglar där du vill hålla mössen borta.

För mer information:

Johan Peterson
Skadedjursexpert
johan.peterson@nomor.se

Nomor levererar rikstäckande tjänster inom skadedjursbekämpning, matsäkerhet och miljö. Våra tjänster innefattar allt från förebyggande skadedjursskydd till saneringar, hygieninspektioner, provtagning, husbesiktningar, fastighetsskötsel och radonmätning. Vi skräddarsyr varje avtal för att våra kunder ska få bästa möjliga tjänst till ett konkurrenskraftigt pris – med hög omsorg om miljö och hälsa. Nomor är en del av Rentokil Initial som är ett ledande brittiskt bolag verksamt inom skadedjurskontroll.

Taggar: