ANN SVANBERG ÄR ÅRETS REPUBLIKAN

Report this content

Republikanska Föreningen har utsett Ann Svanberg till Årets republikan 2006. Prisutdelning skedde på föreningens arrangemang Republikens dag den 6 juni, i Stockholm.

Motivering till Årets republikan 2006 I januari 2006 skrev Ann Svanberg ett debattinlägg i Aftonbladet där hon begärde att få gå ur monarkin. Har svenskarna valfrihet att gå ur Svenska kyrkan borde de även kunna få lämna monarkin om de vill. Aftonbladet ordnade därefter en läsaromröstning på nätet för att undersöka hur många som höll med henne. 142 000 personer har röstat och en klar majoritet, 64 procent, vill också hoppa av. De vill inte längre betala för monarkin. Republikanska Föreningen ser Ann Svanbergs folkupprop som ett tydligt tecken på att monarkins ställning i Sverige håller på att försvagas. Om Ann Svanberg Ann Svanberg bor i Umeå och arbetar som arbetsförmedlare. Idén om att man borde kunna gå ur monarkin kom upp på en fikarast tillsammans med en kollega. Länk till debattinlägget http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,764402,00.html RepF:s utträdesbrev Ann Svanbergs folkupprop har även inspirerat Republikanska Föreningen att ta fram det så kallade ”utträdesbrevet” där vem som helst kan uttrycka sin personliga önskan att lämna monarkin. Det kan skickas till makthavare eller sättas upp på väggen därhemma. Brevet är formgivet av styrelseledamoten och konstnären Carl Johan De Geer. Det finns för nedladdning på www.repf.se och är fritt för publicering i alla typer av media. Tidigare vinnare 2006 är andra året som Republikanska Föreningen utnämner Årets republikan. Förra året tilldelades Vilhelm Moberg priset postumt, på året 50 år efter att boken ”Därför är jag republikan” kom ut. Priset togs emot av hans dotter Åsa Moberg.