REPUBLIKANSKT TÅRTKALAS PÅ KUNGENS FÖDELSEDAG

Report this content

På kungens 60-årsdag den 30 april bjuder Republikanska Föreningen på republikansk tårta i Kungsträdgården. Samtidigt delar föreningen ut ett utträdesbrev där innehavaren kan uttrycka sin personliga önskan om att lämna monarkin. Brevet är formgivet av republikanen, konstnären och filmaren Carl Johan De Geer. - Det här är en dag när delar av Sverige står på tå för att hylla en statschef som har ärvt sitt jobb. Med en stor överkryssad krona på tårtan vill vi visa att det inte är alla som kryper för monarkin. Vårt krav på republik är lika starkt den här dagen som på alla andra svenskars födelsedagar, säger Hillevi Larsson, ordförande för Republikanska Föreningen och riksdagskvinna (s). - Om inte monarkin lämnar medborgarna så får väl medborgarna lämna monarkin. Med ett republikanskt utträdesbrev på väggen kan man åtminstone göra sitt eget hem till en republikansk frizon, säger Carl Johan De Geer, styrelseledamot i Republikanska Föreningen. Tid och plats 30 april kl 13.00 vid Forumdammen i Kungsträdgården, Sthlm. Utträdesbrevet De som inte passerar Kungsträdgården den 30 april men som ändå vill ha ett exemplar av Carl Johan De Geers utträdesbrev kan ladda hem det på www.republik.nu. Brevet finns även i den bifogade filen och är fritt för publicering i alla typer av media.