Svenskar väljer bort utlandsresan i år igen

Report this content

Sex av tio svenskar väljer bort utlandsresan i sommar och stannar hemma i Sverige istället. Det visar den färska undersökningen ”Res i Sverige 2021” från reseundersökningsinstitutet Nordic Bench. Det är en dramatisk minskning av utlandsresandet jämfört med inför 2020, då bara 7 % svenskar inte tänkte resa utomlands. Det svenska inrikesresandet ökar däremot något i år, från i genomsnitt 3,2 till 3,5 resor per person.

– Det är givetvis pandemins effekter och restriktioner som sätter stopp för svenskarnas lust att göra längre resor men reslusten finns ändå kvar med den skillnaden att fokus i fortsatt kommer att ligga på Sverige, säger Jan Ogner, VD Nordic Bench.

Resultatet visar att Sverige blir attraktivt för semestersvensken i år, som planerar att göra 3,5 resor inom landet under april till september, vilket är något mer än under förra perioden. Reskassan ökar också till 20 000 kr under kommande sex månader, att jämföras med 18 000 kr som spenderades inom Sverige under hela året 2020.

På en rak fråga vad man skulle välja om valet var en resa till Medelhavet eller en inom landet, var svaren jämnt fördelade. De som svarade resa inom Sverige motiverade detta med att det är smittsäkert, den svenska sommaren, naturen och mycket aktiviteter.

Utlandsresenärens skäl var istället vädret, att komma bort från Sverige ett tag och annan kultur och mat.

Undersökningen kartlade också var i Sverige som svensken tänker semestra, hur de reser och bor och vad de planerar att göra. Föga förvånande är stadsresor populärt ute i landet, framförallt för dem under 40 år, där Stockholm är det populäraste resmålet, följt av Göteborg, Skåne samt Västkusten, Dalarna och Gotland, som besöks mer av de något äldre.

Undersökningen Res i Sverige gjordes under februari och mars 2021 och omfattar 2 376 svenska personer med spridning mellan kön, ålder, geografi. Undersökningen görs bland annat för att kunna erbjuda svenska destinationsbolag aktuell och oberoende data över svenskarnas kommande resplaner.

- I våra analyser gör vi långtgående analyser, utifrån en destination, vilken profil den genomsnittliga besökaren har avseende ålder, kön, hemort, preferenser och så vidare. Detta utgör ett första underlag för fortsatt bearbetning, marknadsföring, PR och kommunikation, till exempel genom det kommunikationskoncept för besöksnäringen vi tagit fram och valt att kalla ”Res i Sverige”, avslutar Jan Ogner

För mer info om Res i Sverige: Jan Ogner, VD, Nordic Bench, tel: 0733 82 88 44
Mail:  jan.ogner@nordicbench.comwww.nordicbench.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Pandemins effekter och restriktioner sätter stopp för svenskarnas lust att göra utlandsresor men reslusten finns ändå kvar med den skillnaden att fokus i fortsatt kommer att ligga på Sverige
Jan Ogner, VD Nordic Bench