Resele - från snack till verkstad

Report this content

– På bara sex månader har en rad idéer för Reseles framtid gått från att vara rubriker på en önskelista till att bli konkreta projekt – i flera fall redan förverkligade. Mycket har på kort tid gått från snack till verkstad, konstaterade Emelie Kårén som på söndagskvällen ledde Framtidsdagen i Tängstahallen i Resele – en uppföljning av Framtidsdagen i april då en rad arbetsgrupper tog fram visioner och planer för bygdens framtid.

- Resele rullar på, kunde Emelie Kårén konstatera när hon på söndagkvällen ledde uppföljningen av  vårens Framtidsdag i Tängstahallen. En rad idéer och visioner har redan blivit konkreta och genomförda projekt.

Det här är några av de viktigaste punkterna i lägesrapporten:

• För ett halvår sedan pekade flera arbetsgrupper på behovet av ett seniorboende. Nu finns ett konkret projekt, en tomt och de första arkitektritningarna. Inledande kontakter är redan tagna med kommunen. En stor del av söndagskvällens möte ägnades åt finansieringsfrågan och flera intressanta planer presenterades.
  • ”Resele har stora men helt outnyttjade förutsättningar för natur- och kulturturism. Vi behöver en turistentreprenör för att utveckla besöksnäringen”, konstaterade man på Framtidsdagen i april. Nu är Resele Adventures igång sedan ett par månader tillbaka - ett bolag för ”paketering” och marknadsföring av turistaktiviteter med nyinflyttade holländarna Maike Smit och Ibe Moerman som ägare och med sikte på att marknadsföra Resele både i Sverige och i Europa.
  • Resele IF, Resele Byalag och Resele Adventures har tagit fram en ambitiös och till stora delar nyskapande plan för att i samarbete med Höga Kusten-bolagen och andra entreprenörer i t.ex. Näsåker utveckla turismen i bygden. Planen har just, i form av en s.k. intresseanmälan, presenterats för Leader Höga Kusten – den organisation som ska visa vägen till EU-bidrag för projekt som ska utveckla våra bygder.
  • Byalaget och en stor grupp frivilliga har efter förslag på aprilmötet rustat upp ett halvdussin rastplatser utefter Ångermanälven.  När de öppnade i somras blev de omedelbart en succé – väl besökta och  livligt frekventerade också för småskalig husvagnscamping.
  • ”Paketservice i Reseles butik så vi slipper åka till Näsåker”, var ett önskemål i våras. Sedan dess har både byalaget och Moa Berglund, butikens ägare, med stöd av kommunalrådet Elisabet Lassen, fört förhandlingar med PostNord. Någon enstaka olöst punkt återstår, men förhoppningsvis finns ett avtal klart inom några månader. En viktig fortsättning på det arbete som gjorde att Resele i mars efter 40 års kamp åter fick ett eget postnummer.

”Nya grepp för att marknadsföra Resele”, var en av punkterna på önskelistorna i våras. Nu har byalagets inflyttningsgrupp prövat  ett nytt och trevligt grepp: Utflyttade Resele-bor i några utvalda åldersgrupper har just fått vykort från sin gamla hembygd. ”Längtar ni inte hem till Resele lite? Vi längtar efter er i alla fall och nu kanske det är läge att flytta hem”, skriver inflyttningsgruppen, och berättar att det just nu finns några hus till salu.

Mats Fagerström
mats@prkiosken.se

Reselebygdens Byalag är samarbetsorganet för oss som bor i Resele - framtidsbygden i norr. Här jobbar vi gemensamt för bygdens utveckling. Alla innevånare i vår socken är automatiskt medlemmar. Vi samarbetar nära med andra organisationer i bygden, främst Resele IF och Resele Hembygdsförening.