Skarp kritik mot Sollefteå kommun för hantering av kontroversiell brofråga

Report this content

I ett öppet brev till Sollefteås kommunledning hävdar styrelsen för Reseles Byalag att en rivning av den sedan snart ett år avstängda Moforsenbron både är oklok och olaglig. Byalaget går till angrepp både mot den aktuella hanteringen av frågan och att kommunens tjänstemän, som under många år medvetet försummat underhållet av bron, tycks agera för att tvinga fram en rivning.

Moforsenbron är inte bara viktig, den är också vacker och ett dramatiskt inslag i landskapsbilden. "Kommunen borde ta chansen att få en BK2-bro för mindre än tre miljoner", säger Göran Tängden, erfaren brobyggare i Resele.

Kommunens politiska majoritet har i budgeten för nästa år beviljat ett anslag på 1,5 miljoner till bron. Det är den summa som i en konsultrapport beställd av kommunens tjänstemän anges som kostnaden för att riva bron. Kommunalrådet Elisabet Lassen vill inte säga om anslaget är avsett för att renovera bron eller om den ska rivas. "Illavarslande", skriver styrelsen för Resele Byalag.

Kommunens allianspartier och Västra initiativet ville anslå tre miljoner till en renovering av bron. En av Sveriges främsta brokonsulter har efter en undersökning av bron förklarat att den i allt väsentligt är ”i förvånansvärt gott skick” och byggföretag bedömer att den för bara 2,65 miljoner skulle kunna uppgraderas till BK2-klass för fordon med en bruttovikt på upp till 51,6 ton och med 25-30 års garanterad livslängd.
"Kommunen borde ta chansen att få en BK2-bro för mindre än tre miljoner", säger Göran Tängden, en erfaren brobyggare bosatt i Resele.

I det öppna brevet till kommunledningen skriver Byalagets styrelse bland annat:

”Det är ju ingen hemlighet att en del av tjänstemännen i Sollefteå kommun länge velat riva både Moforsenbron och Tängstabron. Det senaste försöket gjordes 2007 men stoppades då av politikerna. Sättet att hantera frågan i dag, och långsamheten, bron har varit avstängd nästan ett år, gör att vi i Resele Byalag ser detta som ett nytt försök.

Det är anmärkningsvärt att ansvariga tjänstemän i en kommun som Sollefteå kan arbeta för att skrota så viktig infrastruktur som en av de få broarna över Ångermanälven med ordentlig bärkraft när det vi alla behöver är utveckling och inte avveckling. Dessutom är hängbroarna en viktig del av den landskapsbild som ger Resele dess unika karaktär.

Det är också märkligt att kommunens majoritet, S och V, i en fråga som är så central för bygdens utveckling och som handlar om infrastruktur inte ger uttryck för någon som helst politisk vilja utan istället "mörkar" vad beslutet egentligen innbär..

Valet står alltså mellan att kasta bort 1,5 miljoner, som inte på något sätt kommer någon till gagn, istället för att för mindre än tre miljoner rusta upp bron så att den under 20-25 år kan ge medborgarna och kommunen bättre kommunikationer, lägre kostnader och nya utvecklingsmöjligheter.

Det är alltså uppenbart att det skulle vara oklokt att riva bron istället för att rusta upp den. Men i dagsläget måste det också vara olagligt. Anslaget på 1,5 miljoner står i budgeten under rubriken "Investeringar". Då kan det knappast vara lagligt att använda det anslaget för det motsatta, för en rivning. När förtroendevalda ska fatta ett beslut och när medborgarna ska bedöma beslutet måste det ju vara klart om beloppet som ju är skattepengar ska användas för "Investeringar" eller för det motsatta, "Desinvesteringar". Det är en viss skillnad mellan "Utveckling" och "Avveckling".

Skulle kommunen riva bron innebär det att man aktivt och medvetet motarbetar det positiva utvecklingsarbete som gjort Resele berömt Det är obegripligt om det finns krafter till och med i ledningen för Sollefteå kommun som vill försämra förutsättningarna för en utveckling av landsbygden," skriver Resele Byalag.

Citat

...märkligt att kommunens majoritet /.../ inte ger uttryck för någon som helst politisk vilja utan istället "mörkar"...
Resele Byalags styrelse
Kommunen borde ta chansen att få en BK2-bro för mindre än tre miljoner