Årets billigaste julklappssäck hittar du i New York

– Stora pengar att spara på julshopping utomlands

London, New York och Barcelona ligger i topp när svenskarna rankar sina favoritstäder för julshopping. En majoritet av svenskarna tycker att det känns roligare och trendigare att handla klapparna utomlands, men det finns även stora pengar att spara. En julklappssäck med bland annat en Ipad 2, en flaska Chanel no 5 och ett par Converseskor är exempelvis 25 procent billigare i New York i jämförelse med Stockholm.

Prisvärda städer för weekendresor

Undersökningen som är genomförd av FOREX Bank och Resfeber visar att det finns stora pengar att spara på julklapparna. Av de undersökta städerna för exempelvis weekendresor, är det bara Barcelona som är dyrare än Stockholm, medan New York är billigast följt av Bangkok, London och Dubai.

– New York och London är populära weekendresmål i december. Här finns gott om prisvärda hotell, spännande shopping där man kan göra bra julklappsfynd och dessutom ett brett utbud av olika nöjen. Ännu bättre fynd kan man göra om man väljer att åka i mellandagarna eller i början på januari, lagom till den stora shoppingrean börjar, säger Lena Wennerstein, säljdirektör på Resfeber.

Hemelektronik finns väldigt billigt i New York. En Ipad 2 kostar exempelvis 5195 kronor i Stockholm men finns att köpa för 4365 kronor i New York. En digital systemkamera av märket Canon kostar 8600 kronor i Stockholm men är 26 procent billigare i New York där den kostar 6333 kronor, visar undersökningen.

– Tack vare den starka kronan finns det stora pengar att spara på en rad produkter, även om det tillkommer moms utanför EU.  I vår julklappssäck kan man spara upp till 25 procent jämfört med att handla hemma i Sverige, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Så mycket billigare är julklappssäcken

FOREX julklappssäck består av en iPad 2 32 Gb Wifi, ett par Converseskor, en Playstation 3 320 Gb, en Canon 60d kamerahus och en parfym Chanel no 5 100 ml Edp.

Stad         Skillnad mot Stockholm
New York         24,4 procent billigare
Bangkok        16,9 procent billigare
London        13,8 procent billigare
Dubai         9 procent billigare
Barcelona         2 procent billigare
Svenskarnas favoritstäder för julshopping - Enligt Resfebers undersökning
London
New York
Köpenhamn
Varför julshoppar du hellre utomlands än i Sverige? - Enligt Resfebers undersökning
Känns roligare/trendigare 58 procent
Billigare 51 procent
Bättre utbud 35 procent

Index för Julklappssäcken är genomfört av FOREX Bank under november månad och bygger på växlingskursen för 28/11.

Resfebers webbundersökning bestående av 5356 respondenter.

För mer information kontakta gärna:

Lena Wennerstein, säljdirektör, Resfeber Skandinavien

Tel: 0703-508 739

E-mail: lena.wennerstein@resfeber.se

Viveca Mellberg, Marknadschef, FOREX Bank
E-mail: viveca.mellberg@forex.se

Om Resfeber:
Resfeber.se etablerades 1998 och är en av de ledande researrangörerna i Skandinavien. Företaget vänder sig till privatresenärer och säljer framför allt paketresor, flygbiljetter, hotellnätter och evenemangsbiljetter. Resfeber är en del av Travelocity-gruppen, en världsledande resebyrå på nätet. Ytterligare information finns på: www.resfeber.se

Om FOREX Bank:
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet. www.forex.se och telefon: 0200-222220

Taggar: