Lissabon uppstickare på topplistan över de hetaste konferensresmålen

Report this content

Upplevelser vid Medelhavet är det som lockar mest när svenska företag konfererar utomlands. Allra hetast är Palma de Mallorca som hamnar i topp som konferensresmål (+ 13 % procent). London är tvåa och Malaga trea på topplistan över de hetaste konferensresmålen. Men det är Lissabon som är den stora uppstickaren och mer än dubblerar sina volymer. Det visar färsk bokningsstatistik från Resia Företag, som också redovisar en försäljningsökning på 8 procent under 2017 jämfört med föregående år.

– Jag tror att Lissabon kommer att fortsätta ge de spanska städerna en match framöver. Det är billigare här, klimatet är minst lika bra och många lockas av kombinationen storstadsliv, strandhäng och god mat. Vi ser en trend i att företagen har ett stort behov av att komma iväg för kunskapsutbyte och socialt umgänge. Man behöver lämna bruset på kontoret och förenas kring gemensamma upplevelser – gärna på varmare breddgrader, säger Björn Wigge, produktchef för Resia Möten, Event & Konferens.

Matlagning, vandring, segling och yoga är populära aktiviteter för konferenser, kick offer samt ledningsgruppsmöten. Många orter runt Medelhavet har ett brett utbud av den här typen av upplevelsebaserade aktiviteter. Uppstickaren Lissabon fanns inte ens med bland topp 20 under 2016. 2017 kliver resmålet rakt in på femte plats efter Barcelona. Malaga är också ett konferensresmål som ökar stadigt varje år, men det är Alicante som på allvar börjar utmana Barcelona som konferensresmål.

– Alicante är känd som ”mini-Barcelona”. Det är inte konstigt att allt fler företag upptäcker staden för sina konferenser och möten. Precis som i Barcelona finns här en fin strand mitt i staden och den gamla stadsdelen El Barrio är väldigt charmig. Bland företagen är det också populärt att hyra fästningen Santa Barbara exklusivt för en kväll och det går också att hyra en del av stranden för gruppaktiviteter – något som är desto svårare i Barcelona, säger Björn Wigge.

Topp 20 – de hetaste konferensresmålen*

1      Palma de Mallorca (1)

2      London (2)

3      Malaga (8)

4      Barcelona (3)

5      Lissabon (Ny)

6      Prag (5)

7      Berlin (4)

8      Amsterdam (Ny)

9      Rom (6)

10   Milano (11)

11   Alicante (19)

12   Riga (Ny)

13   Köpenhamn (10)

14   Reykjavik (14)

15   New York (8)

16   Krakow (Ny)

17   Las Palmas (Ny)

18   Split (Ny)

19   Budapest (Ny)

20   Edinburgh (9)

*Topplistan är baserad på Resias försäljning av konferensresor under perioden 1/1-31/12 2017.

För mer information, kontakta gärna:
Björn Wigge, produktchef för Resia Möten, Event & Konferens, tfn: 070-379 40 30, e-post: bjorn.wigge@resia.se

Resia AB är ett värderingsstyrt försäljningsbolag med tillgänglighet, kompetens och personligt engagemang i fokus. Verksamheten omfattar affärsresor, grupp- och konferensresor, möten, events och kongresser samt semesterresor. Resia har 42 kontor runt om i landet och en försäljning både via personlig service och online. Hos Resia jobbar branschens vassaste och mest passionerade resesäljare med lång erfarenhet av resebranschen. Företaget etablerades 1974, och är en av de dominerande aktörerna på den skandinaviska resebyråmarknaden.

Taggar: