Affärsmetropolen Shanghai med på 10-i-topplistan

Helsingfors eller Shanghai? Under tredje kvartalet åkte svenska företag lika ofta till Kinas affärsmetropol som till huvudstaden i vårt östra grannland. Det framgår av Resias affärsresebarometer för det tredje kvartalet 2007, där Shanghai tar sig in på nionde plats på 10-i-topplistan över försäljning av affärsresor.

Affärsresebarometern är en sammanställning baserad på den totala försäljningen av affärsresor genom Resias 58 resebyråer.

– Vi ser ett stort ökat intresse för Kina som affärsland i allmänhet, och där Shanghai är den stad som kanske mest symboliserar de nya ekonomiska möjligheterna. Här håller svenska företag på att få ett stabilt fäste, här finns produktion och handel, säger Lars Hjorth, ansvarig för affärsresor och regionchef på Resia.

Av de tio främsta affärsresedestinationerna utgör de nordiska resmålen sammanlagt cirka 80 procent av försäljningen under tredje kvartalet. Stockholm 45 % (47 %) har dock minskat något till förmån för bland annat Göteborg 15 % (13 %) och Köpenhamn 10 % (9 %).
Luleå och Malmö kommer som nummer sju och åtta på listan.
Helsingfors tar tiondeplatsen.

London, Barcelona, Paris är de övriga europeiska storstäder dit flest affärsresor går.

Affärsresebarometern, tio-i-topp, andra kvartalet 2007: 1. Stockholm, 45 % (47 %),
2. Göteborg, 15 % (13 %), 3. Köpenhamn, 10 % (9 % ), 4. London, 6 % (6 %), 5. Barcelona, 5 % (5 %), 6. Paris, 5 % (5 %), 7. Luleå, 4 % (5 %), 8. Malmö, 4 % (-), 9. Shanghai, 3 % (- %), 10. Helsingfors 3 % ( 3 %). Förra kvartalets procentsiffror i parentes.