Resia enda europeiska researrangör - Succé för resor till brasilianska svenskorten Jacumã

Brasilien, bortom den stora turistströmmen, gör succé som resmål i vinter. Det är Resia i Katrineholm som arrangerar resor till den lilla byn Jacumã och till svenskägda Hotel Viking. Under perioden oktober 2005 – april 2006 åker 350-400 resenärer med Resia till Jacumã.

Sedan två år tillbaka arrangeras de populära resorna till Jacumã söder om Natal i nordöstra Brasilien. I höst och under våren 2006 blir det totalt 14 resor. – Att resorna blivit så populära beror framför allt på att vi åker till ett helt unikt resmål där Resia är den enda europeiska researrangören. Som pionjärer möter man det brasilianska vardagslivet på ett alldeles speciellt sätt, säger Annika Loi på Resia i Katrineholm. Hotel Viking i Jacumã ägs av de båda katrineholmarna Leif Örnestrand och Jan Nystedt, som förälskade sig i byn under en Sydamerikaluffning för 15 år sedan. De stannade kvar, byggde hotell och kontaktade Resia...och på den vägen är det. – Vi blir oerhört väl omhändertagna av våra värdar och erbjuds bland annat ett omväxlande, spännande och naturnära utflyktsprogram bortom de vanliga turistfällorna. I Jacumã är allt av enkel och anspråkslös karaktär och genuint brasilianskt. Fantastiska, milslånga och orörda naturstränder gör förstås sitt till. Övernattningen i Lissabon på utresan har också visat sig vara en välkommen bonus för resenärerna. – Vi har i Resia funnit en proffsig partner och tillsammans har vi skapat och utvecklat en resa som innehåller något av det bästa som Brasilien kan erbjuda med allt från bondgårdsbesök, stadsturer, shopping, fiske och beachbuggyturer, till dans och mat från regionen, säger Leif Örnestrand. En viktig del i Resia:s affärsidé är att varje resebyrå ska ha en stark förankring på den lokala marknaden. Resorna till Jacumã är bara ett exempel på hur ett arrangemang vuxit fram lokalt och som sedan kan erbjudas kunder över hela Sverige. Resebyrån i Borås arrangerar resor till Västindien, i Uppsala är man experter på Sydafrika och så vidare. Fler fakta om Jacumã: Invånarna i Jacumã lever i huvudsak på fiske och jordbruk. Byn har bara en asfalterad gata, alla andra gator har sand eller grus som underlag. Bebyggelsen är låg och många av husen ligger mitt i frejdig grönska. I byn finns några livsmedelsbutiker, en handfull souvenirbutiker, ett antal mindre barer, någon pizzeria, ett par restauranger och strandbarer. I i Jacumã finns det också sjukstuga och apotek. Men det mest utmärkande för byn är givetvis de många och långa stränderna. För ytterligare information kontakta: Annika Loi, Resia Katrineholm tfn 0150-727 50 Bo Jacobsson, marknadschef Resia tfn 031-63 60 15 alt. 0706-53 60 15 www.resia.se RESIA etablerades 1974 och är idag Nordens största privatägda resebyråkedja. Resia har 48 resebyråer. I moderbolaget RESIA Travel Group AB ingår dotterbolagen RESIA AB (100 %) och Bengt-Martins AB (100 %) samt Check-In AB (12,5%). RESIA AB står för 95 % av koncernens totala omsättning.
 I koncernen ingår även Bengt-Martins AB med bl a agenturen för Hurtigruten. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2004 omsatte Resia drygt 2 000 Mkr (60 procent privatresor och 40 procent affärsresor). Resia har cirka 350 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.