• Resia/

Resia ökade försäljningen i januari och februari med 25 procent – motsvarande cirka 150 miljoner kronor

Under januari och februari 2008 ökade Resia, Nordens största privatägda resebyråkedja, sin försäljning med 25 procent jämfört med motsvarande tid förra året. Totalt innebär det en försäljningsökning med cirka 150 miljoner jämfört med januari och februari 2007. Totalt sålde Resia resor under de första två månaderna 2008 för cirka 680 miljoner kronor.

Resia har ett rekordår bakom sig med en omsättning på 2,99 miljarder kronor och ett resultat på 39 miljoner kronor inklusive de 15 franchisebyråerna. 2007 blev både omsättnings- och resultatmässigt det bästa året sedan starten 1974. Första rapporterna för 2008 indikerar också fortsatt framgång för Resia och fortsatt stor efterfrågan på resor.
– Vi ökar med 25 procent både i januari och i februari. Resultatet är ett tydligt kvitto på att Resia fortsätter att ta marknadsandelar och på att efterfrågan på resor fortsätter att vara stor, säger Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Resia.

Resias ökning ligger inom de båda stora affärsområdena, privat- och affärsresor där privatresor med flyg står för den största ökningen.
– Sista kvartalet 2007 var mycket starkt försäljningsmässigt för affärsresor och vi har sedan dess knutit många nya företagskunder till oss. I början av året gjorde Resia för första gången TV-reklam vilket också bidragit till den stora ökningen de första två månaderna, säger Bo Jacobsson.