Resia satsar stort på Grupp & Konferens

Resia, Nordens största privatägda resebyråkedja, utökar nu verksamheten med ytterligare ett affärsområde – Grupp & Konferens.
Resia är sedan tidigare starkt på både affärs- och privatresesidan med en årsomsättning på cirka 3 miljarder kronor.

– Att vi nu koncentrerar även grupp- och konferensresorna till ett särskilt affärsområde ger oss större resurser till utveckling, säger Björn Wigge, produktchef för Grupp & Konferens.

Grupp- och konferensresor är ett segment som ständigt ökar och utvecklas och kan gälla allt från hockeyintresserade resenärer som besöker New York och tittar på NHL-hockey till konferensresor inom Sverige eller utomlands, med många aktiviteter på programmet. På flera orter arbetar Resia även som incomingbyrå för evenemang, konferenser, kongresser och möten.

– Tack vare en bred kompetens och kännedom om den lokala marknaden hos våra 400 säljare på 58 resebyråer, från Malmö i söder till Boden i norr, har vi stora möjligheter att vidareutveckla grupp- och konferensresorna till något riktigt stort. Det gäller att, i nära samarbete med kunden, komma fram till det upplägg som ger bästa möjliga valuta för pengarna, säger Björn Wigge, produktchef för det nya affärsområdet.

Trenden just nu vad gäller konferensresor är att de går allt mer utomlands, gärna till destinationer runt Medelhavet. Inom Sverige är klassiska fjälldestinationer som Åre alternativ som ökar i popularitet, även under barmarkssäsongen.