Resiakoncernen ökar vinsten med 36 procent och försäljningen med 10 procent de första nio månaderna

Resia, Nordens största privatägda resebyråkedja, fortsätter att expandera och ta marknadsandelar:
• Försäljningen de första nio månaderna ökade med 10 procent till 2 512 miljoner kronor
(2 293).
• Resultatet motsvarande tid ökade med 36 procent till 41,9 miljoner kronor (30,7).
• Tredje kvartalet ökade försäljningen till 779 miljoner kronor (777). Vinsten tredje kvartalet blev 15,4 miljoner kronor (15,5).

Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör Resia:
– Sammantaget fortsätter det att se mycket bra ut för Resia. Vi fortsätter att växa organiskt och tar marknadsandelar enligt den plan som vi har lagt. Jämfört med motsvarande period förra året ökar vi försäljningen inom både privat- och affärsresandet, vilket förstås är positivt.

Resia, som har redovisat positiva siffror varje år sedan starten 1974, har resebranschens bredaste utbud, en unik tillgänglighet och lokal förankring med sina 59 resebyråer runt om i landet (inklusive www.resia.se), vilka är några av förklaringarna till Resias framgångar.

Eva Moen Adolfsson, koncernchef Resia Travel Group:
– Inför hösten och vintern ser vi en fortsatt stabil efterfrågan på både affärsresor och grupp- och konferensresor. Samtidigt minskar efterfrågan på privatresor något. Vår strategi är att Resia ska öka i antal byråer, omsättning och därmed resultat de närmaste åren. Samtidigt finns det starka skäl att bevaka omvärlden där allt tyder på att vi går mot ännu tuffare tider. Det känns dock som vi är väl rustade för en dämpad efterfrågan.