• Resia/

Resias affärsresebarometer: andra kvartalet 2007 - Nästan hälften av alla affärsresor går till Stockholm - övriga Europa håller ställningen

Nästan hälften – 47 procent (45%) – av alla affärsresor som bokades under andra kvartalet 2007 gick till Stockholm. Det framgår av Resias affärsresebarometer som är en sammanställning baserad på den totala försäljningen av affärsresor som gjordes genom Resias 58 resebyråer under det andra kvartalet 2007.

Kungliga huvudstaden följs av Göteborg 13 % (12 %) och Köpenhamn 9 % (8 %).
– Att Stockholm, Göteborg och även Köpenhamn fortfarande dominerar är inte så konstigt. Vi hade emellertid trott att resandet till övriga Europa skulle ha ökat men istället har affärsresorna till de tre nordiska städerna blivit fler under kvartal två, säger Lars Hjorth, ansvarig för affärsresor och regionchef på Resia.

London, Barcelona, Paris och München är populärast, bland övriga städer ute i Europa, enligt affärsresebarometern. Nya på 10-i-topp-listan är Malmö och Helsingfors.
– Övriga Europa håller alltså ställningen även om Norden har blivit något starkare totalt sett vad gäller resmål för affärsresor. Och tendensen håller; affärsresorna går längre än tidigare och svenska företag har samarbeten utanför Sveriges gränser i större utsträckning än tidigare, säger Lars Hjorth.

Affärsresebarometern, tio-i-topp, andra kvartalet 2007: 1. Stockholm, 47 % (45 %),
2. Göteborg, 13 % (12 %), 3. Köpenhamn, 9 % (8 % ), 4. London, 6% (7 %), 5. Barcelona, 5 % (6 %), 6. Paris, 5 % (5 %), 7. Luleå, 5 % (5 %), 8. Malmö, 4 % (-), 9. München, 3 % (4 %), 10. Helsingfors 3 % ( -). Förra kvartalets procentsiffror i parentes.