Storsatsning på kongresser och möten i Åre – Resia och BokaÅre i nytt samarbete

Resia, Nordens största privatägda resebyråkedja, och arrangören BokaÅre har avtalat om ett långsiktigt samarbete som ska resultera i ökad försäljning av Åre som kongress-, event-, konferens- och aktivitetsplats, inte minst under barmarkssäsongen.
– Vi letade efter en stark professionell partner med samma grundvärderingar som vi. Flera andra aktörer ville. Vårt val blev Resia, säger Carin Broman, Åreprofil och delägare i BokaÅre tillsammans med Per Mellström.

I praktiken innebär samarbetet att BokaÅre ansvarar för lokal paketering och lokala relationer. Införsäljning mot grupp- och konferensgäster i Sverige och utomlands görs genom båda bolagens försäljning och nätverk, där Resia bland annat har 59 resebyråer med starka relationer till företag runt om i Sverige.

Resia, i första hand Resias affärsresebyrå i Göteborg, kommer att ansvara för detaljplanering, administration, slutfakturering och uppföljning.
– Detta är ett fortsatt steg i vår satsning på grupp- och konferens. Nu inleder vi ett samarbete med Åres starkaste företag när det gäller dessa produkter och tjänster och det finns en stor potential nu när vi på detta sätt förstärker varandra, säger Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadschef på Resia.

Förutom att samarbetet kommer att resultera i ökad försäljning under vintersäsongen har man stora planer även för barmarkssäsongen.
– Här finns förstås en jättemarknad. Historiskt har vi i Åre inte varit bra på att paketera och sälja vår ”barmarksprodukt”. Det får vi resurser till att bli nu. I Åre finns enastående möjligheter både vad det gäller upplevelser och att genomföra stora kongresser, konferenser och events, alla månader om året. Event- och kongresshallen Mix Megapol Arena tar upp till 3 000 personer. Kombinera det med vår fantastiska miljö och natur och vi har en produkt som bör tilltala de allra flesta, inte minst internationella aktörer, säger Carin Broman.

BokaÅre finns i Åres monter på Travel Show i Stockholm 24-26 januari.