• Resia/

Sveriges största resebyråkedja: Affärsreserekord hos Resia – ökar de första nio månaderna med 25 procent

Resias expansion inom affärsresandet håller i sig. Under de första nio månaderna (1 januari-30 september) ökade affärsresorna med 25 procent jämfört med motsvarande tid 2005. Därmed slår Resia nytt volymrekord och beräknas göra sitt bästa affärsreseår sedan starten 1974.

– Vi ser ingen tendens på avmattning den närmaste tiden. Svenska företag reser mer än de gjort på länge och glädjande nog är det allt fler som väljer Resia som partner, säger Lars Hjorth, ansvarig för affärsresor och regionchef på Resia.

Resia har de senaste åren expanderat kraftigt och är idag med sin 59 resebyråer Sveriges största resebyråkedja. Som en del i den planerade expansionen finns också en stark fokusering på affärsresandet.
– Vi har etablerat nya affärsresebyråer och är hela tiden observanta för nya möjliga etableringar eller förvärv, vi håller just nu på att möta 300 nya potentiella företagskunder och vi har en generell framgång inom affärssegmentet. Vår bedömning är att affärsresandet kommer att fortsätta att öka de närmaste åren och att vi är den aktör som kommer att fortsätta att ta marknadsandelar, säger Lasse Hjort, som tillträdde tjänsten som affärsreseansvarig och regionchef på Resia för ett år sedan.

Resia beräknas omsätta drygt 2,5 miljarder kronor under 2006. Affärsresor utgör drygt 40 procent av den totala omsättningen.
– Lokal förankring, personlig kontakt och stor tillgänglighet via internet samt kostnadseffektivitet är några exempel på Resias framgångsfaktorer.

Resias strategi är att expandera ytterligare via egna nyetableringar och förvärv inom både privat- och affärsresor. Målet är också att hitta en jämnare fördelningen mellan de båda segmenten.