Nyemission tillför Resistentia 100 mkr

Report this content

Immunterapiföretaget Resistentia Pharmaceuticals AB har genomfört en nyemission på 100 mkr. Kapitalet kommer att användas för fortsatt utveckling av det kliniska programmet för Resistentias nya universella immunterapi mot allergi och astma. Nyemissionen leddes av SR One, GlaxoSmithKlines oberoende riskkapitalfond för investeringar inom life science. Resistentias största befintliga aktieägare HealthCap, Industrifonden, BankInvest och Innovationskapital deltog tillsammans med flera andra aktieägare i finansieringen. “Att SR One som ny delägare i Resistentia ansluter sig till vår redan starka ägarkrets är mycket glädjande. Det bekräftar Resistentias internationella dragningskraft och stärker förtroendet för våra nya immunterapier”, säger Marcus Bosson, VD Resistentia Pharmaceuticals. ”Tack vare denna finansiering kan vi nu med kraft gå vidare med det kliniska utvecklingsprogrammet.” Kent Gossett, investeringsansvarig vid SR One, valdes in i Resistentias styrelse vid en extra bolagsstämma den 14 augusti. "För SR One känns Resistentia mycket spännande. Bolagets ägarkrets och ledning har de kvaliteter som krävs för att framgångsrikt utveckla Resistentias banbrytande terapier för patienter med astma, allergi och andra inflammatoriska tillstånd”, säger Kent Gossett. För ytterligare information, vänligen kontakta: Marcus Bosson, Verkställande direktör 018 - 65 39 01, 070 - 693 82 81 eller marcus.bosson@resistentia.se