Resqunit AB Halvårsrapport H2-2022

Resqunit AB Halvårsrapport H2-2022

Resqunit AB (publ) ("Resqunit") 24 februari 2023, kl. 15.30 CET - publicerar halvårsrapport H2-2022

Andra halvåret 2022 - jämfört med andra halvåret 2021

Koncernens intäkter har varit begränsade under båda perioderna.
Rörelseresultatet uppgick till -4 194 kSEK (-6 141 kSEK )
Vinst per aktie -0,40 SEK (-0,58 SEK)

Nyckeltal (SEK)

Jul-dec 2022, Group, oreviderad (jul-dec 2021, Group Proforma, oreviderad)
Nettoomsättning, SEK    296 435    (0)
Rörelseresultat    SEK    -4 193 865    (-6 141 967)
Vinst per aktie    -0,40    (-0,58)
Eget kapital per aktie    0,36    (1,01)
Utestående aktier    11 155 295    (10 610 277)
Soliditet (%)    25 %    (73 %)

VD Helge Trettø Olsen kommenterar:

"När vi avslutade 2022 var vi glada att kunna rapportera en orderstock på över 10 MSEK och en försäljningspipeline som överstiger 15 MSEK. I vårt orubbliga åtagande att leverera produkter av högsta kvalitet och säkerhetsstandard har vi gjort några mindre produktändringar som identifierades under den slutliga kvalitetskontrollprocessen, vilket resulterade i vissa tillverkningsförseningar. Trots dessa bakslag och de ytterligare utmaningar som covid-19-pandemin medför, har vårt professionella team kunnat navigera effektivt över dessa hinder, vilket har gjort det möjligt för vår tillverkning att studsa tillbaka till starta produktleveranser under första kvartalet 2023."

Huvudhändelser under H2 2022

• Den 23 augusti deltog Resqunit i diskussionen på scen på Nor-Fishing, en av de största fiskemässorna i världen, och träffade Norges fiskeriminister. En viktig prestation av vårt team i marknadsföringen av lösningarna.

• Den 7 september presenterade vår VD Helge Trettø Olsen Resqunit på Mangold Insight-eventet Tech Invest.
  • I september valdes Resqunit att gå med i Blue Bio Value Accelerations 5:e upplaga, som en av 18 startups från 12 olika länder, utbildning av vårt säljteam.
  • Den 5 oktober deltog försäljningschef Erik Nobbe och kapten Sig Hansen på "Ocean Health Is Wealth: Ocean-Friendly Solutions for Aquaculture and Fishing" på The Responsible Seafood Conference, i Seattle, USA.

• Den 12 oktober deltog Resqunit i den 24:e årliga Nova Scotia Department of Fisheries and Aquaculture Minister's & vid Sea Farmers Conference i Halifax, Nova Scotia.

• Den 17 oktober sändes VD Helge Trettø Olsens Resqunit AB-bolagsuppdatering av Financial Stockholm.

• 28 oktober, Resqunit VD intervjuad av Aquademia podcast från Global Seafood Alliance. Diskuterar innovation och bekämpning av spökutrustning.

• November, Vår produkt är installerad på Sigs krabbakrukor som används i TV-programmet "The Viking Returns" på Discovery Channel, vilket ger exponering för en stor publik över hela världen.

• Den 8 november var Resqunit på Börsevent av Michel Issa i Stockholm på Oscarsteatern, med vår VD på scen som presenterade Resqunit.

• 17 november, Resqunit presenterar på DNB NXT Stavanger, vid evenemanget med namnet "Redefinining Growth".

Viktig extern händelse

• 22 oktober lanseras MSC FISHERIES STANDARD VERSION 3.0, vilket ger ett större ansvar på certifierat fiske för att förhindra och minska påverkan av förlorade fiskeredskap.

Huvudhändelser efter perioden

• Den 24 januari 2023 ingick Resqunit ett distributionsavtal med Ad Mare Solutions Lda för att ta Resqunit Trap Recovery System till den portugisiska marknaden.

• Den 23 januari 2023 genomförde Resqunit en riktad riktad riktad riktad nyemission på 3,75 miljoner kronor till de institutionella investerarna DSD AS och MIF Marine Invest med en teckningskurs om 4,50 kronor.

• Den 14 februari 2023 tillkännagav Resqunit en betydande milstolpe i sin globala expansionsstrategi med undertecknandet av ett distributionsavtal med Intermas Group. Detta partnerskap kommer att se Resqunits produkter säljas i över 70 länder.

UPPLYSNINGSFÖRORDNING

Denna information är information som Resqunit AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom förmedling av kontaktpersonerna som anges ovan, den 24 februari 2023, kl. 15.30 CET

Denna release kommer också att finnas tillgänglig på https://www.resqunit.com/financial-reports/

Certifierad rådgivare
Mangold Fondkommission AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helge Trettø Olsen, CEO, Resqunit AB
Email: helge@resqunit.com
Phone: +47 901 68 908

Resqunit är ett havsteknikföretag som utvecklar innovativ utrustning för att avväpna och hämta förlorade fiskeredskap. Genom sensordatainsamling och mjukvara siktar företaget på att öka kunskapen om haven och öka fångstförutsägbarheten. Varje år försvinner mellan 500 000 och 1 000 000 ton fiskeredskap till havs. En betydande del av detta består av plast, som med tiden löses upp i mikroplastpartiklar och kommer in i näringskedjan. Förlorade redskap skadar både fisket, djurbestånden och miljön. Resqunit AB (publ) grundades 2021 som ett moderholdingbolag (listco) som innehar 100 % av aktierna i det norska dotterbolaget Resqunit AS, grundat 2017.