• Resqunit AB/

Resqunit AB tillkännager leveranser och direkt-till-konsument försäljning av revolutionerande system för global fiskeindustri

Report this content

STOCKHOLM, 31 mars 2023, 07:30 CET – Resqunit AB (Nasdaq First North GM: RESQ), ett ledande ocean tech-företag, är stolta över att kunna meddela att dess revolutionerande återhämtningssystem för krabb- och hummerfällor, Resqunit, nu skickas ut till kunder, vilket tidigare kommunicerats till marknaden.

Produkten tar itu med den kritiska frågan om förlorade fiskeredskap i den globala fiskeindustrin, vilket leder till ökade ersättningskostnader, spökfiske och havsföroreningar. Med uppskattningsvis 25 miljoner fällor förlorade årligen ger Resqunit fiskarna en prisvärd, användarvänlig och effektiv lösning på problemet.

Ökar produktionen
Resqunit upplever ett ökat marknadsintresse sedan man tillkännagav sin order på 10 miljoner kronor 2022. Efter några tidigare aviserade förseningar levereras nu den första omgången produkter och bolaget kan nu fokusera på försäljning och att skapa aktieägarvärde. Den senaste månaden har bolaget fått flera nya mindre order på totalt cirka 40 000 dollar. De första produkterna har redan levererats, och fler levereras kontinuerligt. I takt med att produktionen har ökat har Resqunit infört en utrullningsplan, givet kunders kapacitet, för att komma ikapp restorder och andra leveranser till hösten 2023.

Förbereder e-handelsförsäljning
Resqunit är glada att kunna meddela att från och med Q2 kan kunder beställa produkter direkt från bolagets webbplats. Detta ger inte bara företagets marknadsräckvidd utöver där det har distributörer, utan ger också möjlighet att sälja direkt till kunder med högre vinstmarginal.

"Vi är glada över att dela denna operativa uppdatering med marknaden och är övertygade om att Resqunit kommer att vara en game-changer inom fiskeindustrin. Viser fram emot att uppdatera om våra framsteg under de kommande månaderna", säger Helge Trettø Olsen, VD för Resqunit.

En viktig produkt för branschen
När Resqunit fortsätter att förnya sig planerar företaget att lägga till mycket eftertraktade tekniker som GPS-positionering, stöldanmälan och insamling av havsbottendata till sin produkt. Dessa framsteg kommer att göra produkten ännu effektivare när det gäller att skydda redskap, förhindra förlorade fiskeredskap och minska fiskets miljöpåverkan, vilket gör den till en ännu mer oumbärlig produkt för industrin.

Dessa tekniska framsteg kommer att göra det möjligt för Resqunit att erbjuda ytterligare tjänster som SaaS/PaaS och öppna nya intäktsströmmar för företaget, vilket ytterligare stärker sin position på marknaden och erbjuder nya affärsmöjligheter.

Aktieägaren och tv-kändisen Sig Hansen till Norge
En av bolagets storägare, den världsberömda fiskaren och Seattlebaserade tv-kändisen Sig Hansen är stolt över bedriften och reser till företagets huvudkontor i Norge i april för en efterlängtad produktlansering.

”Vi har nu en rimlig och högteknologisk lösning för att minska förlusten av fiskeredskap och för att skydda fiskarnas försörjning. Detta är vad vi har siktat på - framgång bygger på en grund av hårt arbete och tålamod. Det vet jag mycket väl,” säger Sig Hansen.

Resqunit är glada över att gå vidare med sin innovativa produkt och fortsätta att göra skillnad i den globala fiskeindustrin, nu också med den extra fördelen att sälja direkt till konsumenter.

Certifierad rådgivare

Certifierad rådgivare till Resqunit AB  är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB (SKMG).

Helge Trettø Olsen, VD, Resqunit AB
E-post: helge@resqunit.com

Om Resqunit AB

Resqunit är ett havsteknikföretag som utvecklar innovativ utrustning för att avväpna och hämta förlorade fiskeredskap. Genom insamling av sensordata och mjukvara vill företaget öka kunskapen om havet och öka fångstförutsägbarheten. Varje år försvinner mellan 500 000 och 1 000 000 ton fiskeredskap till havs, däribland 25 miljoner fiskedosor. En betydande del av detta består av plast, som med tiden löses upp i mikroplastpartiklar och kommer in i livsmedelskedjan. Förlorade redskap skadar fisket, djurpopulationerna och miljön. Resqunit AB (publ) grundades 2021 som ett moderbolag (listco) med 100% av aktierna i det norska dotterbolaget Resqunit AS, grundat 2017.

Snabbfakta

Resqunit AB tillkännager leveranser och direktförsäljning-till-konsument av sitt innovativa system för hämtning av fiskeredskap, vilket hjälper till att lösa problemet med förlorade fiskeredskap. Med ökat marknadsintresse, ökad produktion och kommande e-handelsförsäljning siktar företaget på att revolutionera fiskeindustrin samtidigt som det utökar sin tekniska kapacitet och marknadsräckvidd.

Citat

Helge Trettø Olsen, VD för Resqunit
Vi har nu en rimlig och högteknologisk lösning för att minska förlusten av fiskeredskap och för att skydda fiskarnas försörjning. Detta är vad vi har siktat på - framgång bygger på en grund av hårt arbete och tålamod. Det vet jag mycket väl.
TV-celebrity och större aktieägare Sig Hansen