Svensk köttrestaurang bland de tio bästa i världen

Report this content

The World's 101 Best Steak Restaurants utser årligen världens bästa köttrestauranger. I årets ranking har restaurang AG i Stockholm, som drivs av krögarna Johan Jureskog och Klas Ljungquist, tagit en plats på topp tio-listan.

AG

Sedan 2019 listar The World's 101 Best Steak Restaurants världens främsta köttrestauranger. För att skapa den globala guiden genomför sexton personer över 800 restaurangbesök. Rankingen sker bland annat utifrån kvalitet och urval på köttet, service- och kunskapsnivå hos personalen, vinlista och inredningsdesign. Nu står det klart att AG på Kungsholmen är den nionde bästa restaurangen.

– Det finns ingen restaurangguide i världen som betyder så mycket för oss som The World's 101 Best Steak Restaurants. Placeringen topp tio är en helt enorm laginsats av hela personalen. Från köttmästare, kockar och serveringspersonal till vår chefssommelier bakom vinlistan, säger kocken och krögaren Johan Jureskog på AG. Nu ska vi fira ordentligt men även slipa knivarna ytterligare så att vi placerar oss ännu högre upp nästa år.

Menyn på AG innehåller upp till fyrtio olika sorters nötkött som graderas enligt ett eget system utifrån smakintensitet, mörhet och marmorering. Systemet bygger bland annat på djurets ras, ålder, levnadssätt och föda. Restaurangen har både en köttsommelier i matsalen samt en heltidsanställd köttmästare som löpande hanterar hängmörningen av över fyra ton kött.

För mer information kontakta:
Johan Jureskog, kock och krögare på AG

Mail: johan.jureskog@restaurangag.se

Om Restaurang AG
AG öppnade 2011 på Kronobergsgatan 37 på Kungsholmen. Restaurangen ägs av Johan Jureskog och Klas Ljungquist, som även driver Rolf's Kök och nya Rolf's Hav i Stockholm. AG har 100 sittplatser i matsalen samt en tapasbar. Sedan starten har restaurangen fått flera utmärkelser, inklusive Årets Köttkrog tre år i rad. Sedan 2024 är AG rankade #9 i världen av The World's 101 Best Steak Restaurants.
www.restaurangag.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Det finns ingen restaurangguide i världen som betyder så mycket för oss som The World's 101 Best Steak Restaurants. Placeringen topp tio är en helt enorm laginsats av hela personalen. Från kockar och serveringspersonal till vår chefssommelier bakom vinlistan. Nu ska vi fira ordentligt men även slipa knivarna ytterligare så att vi placerar oss ännu högre upp nästa år.
Johan Jureskog, kock och krögare på AG