De ska fajtas om titeln Årets Kockelev

Nu är det klart vilka sex elever på sitt sista år i skolan som gör upp om titeln Årets Kockelev. Finalisterna kommer från restaurangskolor i landet – från Borås i söder till Lycksele i norr.

Skapa en vällagad restaurangrätt av säsongens råvaror med smakerna i fokus. Det var uppgiften som lockat tredjeårselever från restaurangskolor i hela landet att tävla om att bli Årets Kockelev.
– Vi är otroligt imponerade över kvaliteten. Det känns som om eleverna har lyft sig flera snäpp jämfört med tidigare år och det ska därför bli extra spännande att se hur de presterar under finalen på Gastronord, säger Agneta Renmark, projektledare för Restaurangvärldens tävling Årets Kockelev, och som tillsammans med tävlingsledaren Ulrika Brydling sållat fram finalisterna.

Bland de inskickade tävlingsbidragen sticker ett par av skolorna ut lite extra då inte bara en utan faktiskt två av deras elever lyckats kvalificera sig till finalen. Det gäller både Dackeskolan i Mjölby och Stockholms Internationella Restaurangskola, vilka ofta syns i tävlingssammanhang.

I finalen, som avgörs på mässan Gastronord den 25 april, har eleverna två och en halv timme på sig att laga sin rätt och sedan presentera den för en jury bestående av några av landets mest namnkunniga kockar – däribland Operakällarens Stefano Catenacci som är juryns ordförande.

DE ÄR KLARA FÖR FINAL:

Niclas Johnsén, Almåsgymnasiet, Borås
Lärare: Mats Ahlberg

Sebastian Lopez, Stockholms Internationella Restaurangskola
Lärare: Staffan Dahlberg

Henrik Wahlberg, Stockholms Internationella Restaurangskola
Lärare: Staffan Dahlberg

Frida Forsén, Dackeskolan, Mjölby
Lärare: Katarina Westlund

Emelie Johansson, Dackeskolan, Mjölby
Lärare: Katarina Westlund

Emmy Jacobsson, Tannbergsskolan, Lycksele
Lärare: Robert Rimmevik

För mer information:

Ulrika Brydling, kock och tävlingsledare, tfn: 070-640 06 98.

Agneta Renmark, redaktör och projektledare, Restaurangvärlden, tfn: 031-352 05 91.

Restaurangvärlden är Sveriges ledande tidning för restaurangbranschen, både för den privata och den offentliga sektorn. Tidningen ges ut av Forma Magazines AB som är en av förlagsmarknadens ledande aktörer med konsument- och facktidningar. För mer information besök vår hemsida http://www.restaurangvarlden.se