De tävlar i Årets Kockelev

Report this content

Nu är det klart vilka som gått till final i Årets Kockelev, en tävling som arrangeras av Restaurangvärlden och som kommer att direktsändas på webben.
– Det är framtidens stjärnor vi ser i det här starfältet, säger Ulrika Brydling, tävlingsledare för Årets Kockelev.

– Det är ett enormt intresse för den här tävlingen och det är verkligen helt fantastiskt roligt, säger tävlingsledaren Ulrika Brydling, som i samråd med Restaurangvärldens redaktion haft en knivig uppgift att välja ut de sex finalisterna blanda alla insända bidrag.
– Kvaliteten på årets bidrag har varit både jämn och hög. Det märks att det är många restaurangskolor som har tävlingsmatlagning på schemat, säger Ulrika Brydling, och berättar att årets tävlingsuppgift har tema vällagad säsongsmat.
– Det handlar om att laga en modern restaurangrätt av säsongens råvaror och med tanke på både hälsa och miljö, förklarar hon.
Juryn, med Stefano Catenacci som ordförande, och med bland andra Tom Sjöstedt och Markus Löfgren på två av stolarna, kommer att bedöma smak och presentation, medan Ulrika Brydling i sin roll som metoddomare kommer att titta på hygien, mice en place och resurstänk.
Årets Kockelev avgörs på Restaurangakademien 11 april.
Vinnaren får en praktikvecka på Operakällaren samt en middag för två personer. Alla finalister får dessutom var sitt startset med Globalknivar.
– Det finns ett stort intresse ute i landet att följa den här tävlingen. Därför kommer vi i år att direktsända finalen via webb-tv, säger Helena Stenman, chefredaktör på Restaurangvärlden.

De har gått till final i Årets Kockelev

• Alexander Nietosvuori, Selma Lagerlöfgymnasiet i Landskrona
  • Douglas Fagerman, Stockholms Hotell- och restaurangskola, Johanneshov
  • Max Westerlund Inazawa, Stockholms Hotell- och Restaurangskola i Johanneshov
  • Nathalie Ripén, Stockholms Internationella Restaurangskola i Huddinge
  • Rasmus Blom, Almåsgymnasiet i Borås
  • Sandra Gombas, Dackeskolan i Mjölby

Fakta Årets Kockelev
Tävlingen Årets Kockelev arrangeras av tidningen Restaurangvärlden samarbete med Guldfågel, Arla, Santa Maria och JA Sundqvist.

För mer information:
Helena Stenman, chefredaktör på Restaurangvärlden:

Ulrika Brydling, tävlingsledare, 070-640 06 98

Restaurangvärlden är Sveriges ledande tidning för restaurangbranschen, både för den privata och den offentliga sektorn. Tidningen ges ut av Forma Magazines AB som är en av förlagsmarknadens ledande aktörer med konsument- och facktidningar. För mer information besök vår hemsida http://www.restaurangvarlden.se