Finalisterna till utmärkelserna Årets Kostprofil, Årets Stjärnskott och Årets Inspiratör

En kock som blev kostchef och som bytt ut alla helfabrikat till hundra procent färska råvaror.

Och en bagare som blev dietist och som vill göra sjukhusmaten till en upplevelse.

Nu avslöjar branschtidningen Restaurangvärlden namnen på finalisterna till utmärkelserna Årets Kostprofil, Årets Stjärnskott och Årets Inspiratör.

Sju kvinnor och två män. Som älskar god mat, sätter matgästernas bästa främst och som sliter hårt för att förändra bilden av den offentliga måltiden. Och som har det gemensamt att de alla kvalificerat sig till finalen av tre av branschens mest prestigefyllda utmärkelser: Årets Kostprofil, Årets Stjärnskott och Årets Inspiratör.

Vinnarna i varje kategori avslöjas under Stora Måltidsdagen 14 oktober på Hilton Slussen i Stockholm.

FINALISTER ÅRETS KOSTPROFIL

Anita Broddesson, kostchef i Klippan
”En framsynt kostchef som lyckas kombinera tuff ekonomi med hög kvalitet. Hennes engagemang smittar av sig på medarbetarna och de höga ambitionerna syns i allt från upphandling till de valmöjligheter som bjuds.”

Karin Lidén, kostchef i Kramfors och ordförande i Kost & Näring
”Modig, yrkesstolt och driven – och alltid lika pigg på att ta en diskussion. Hon är kvinnan som gett hela den offentliga måltidsbranschen ett efterlängtat lyft genom att tydliggöra villkoren och synliggöra alla dem som jobbar här.”

Susanne Florin, kostutvecklare Landstinget Sörmland
”Dietisten som både är bagare, konditor och som brinner för matgästen. Samarbete och utbildning är hennes väg för att skapa förståelse mellan olika yrkesgrupper och på så vis lyckas hon höja både matkvalitet och service i hela regionen.”

FINALISTER ÅRETS STJÄRNSKOTT

Fredrik Kämpenberg, kökschef, Virginska skolan i Örebro
”Han är finkrogskocken som blev ”mattant” och som nu utmanar gästernas smakpreferenser genom sitt klimatsmarta nytänk. River murar genom att öppna för dialog med både gäster och kolleger, inte minst via sociala medier.”

Jennie Andersson, kostekonom, Östergårdsskolan i Halmstad
”Målmedveten, lyhörd, ödmjuk och engagerad. Hon har revolutionerat skolmaten i sin del av kommunen, gjort medarbetarna till stjärnor och visar varje dag att allt är möjligt – även i en skolrestaurang.”

Josephine Garpsäter, dietist, äldreförvaltningen i Sundbyberg
”En kreativ dietist med matglädje och livslust för de äldre i fokus, och som med sin entusiasm och professionalism inspirerar både ledning, köks- och vårdpersonal till att se helheten kring måltiden – inte bara det som ligger på tallriken.”

FINALISTER ÅRETS INSPIRATÖR

Kristina Magnusson, utbildningsledare, Burgårdens utbildningscenter i Göteborg
”En omtyckt pedagog och kompetent köksproffs som inte bara planerar, utvecklar och leder en lång rad fortbildningar för storkökspersonal – hon får ut mesta möjliga av både medarbetare och elever och verkar älska varje minut.”

Gunilla Berggren, inköpsansvarig vid Malmö Skolrestauranger
”En kunnig livsmedelstekniker som testar, utvecklar och anpassar måltiden med ständigt fokus på matgäst och kvalitet. Hon inspirerar både kollegor och livsmedelsindustri till storslaget samarbete där inget är omöjligt.”

Ulf Frisk, kostchef i Ånge
”Med kunskap, passion och okonventionella metoder har denne inspirerande ledare fått kökspersonalen att stolt sträcka på ryggen och byta den prefabricerade maten mot hundra procent rena råvaror.”

BILDER
på finalisterna i alla tre kategorier finns att ladda ned på:
www.restaurangvarlden.se/Om-Restaurangvarlden/Press/

BAKGRUND

Årets Kostprofil är en hedersutmärkelse som Restaurangvärlden delar ut i samarbete med Servera. Priset går till ”en person som är yrkesverksam inom kostområdet, som har en ledande och/eller utvecklande funktion, samt arbetar på ett målmedvetet och utåtriktat sätt samt visar tydliga resultat”.

Årets Stjärnskott är en utmärkelse som går till en ung och ny person i branschen (i övrigt gäller samma kriterier som för Kostprofilen).

Årets Inspiratör går till en person som generöst delar med sig av sin kunskap och yrkeserfarenhet (i övrigt samma kriterier som för Kostprofilen).

Alla som jobbar i måltidsbranschen har möjlighet att nominera kandidater.

Restaurangvärlden utser nio finalister och en branschkunnig jury plockar sedan ut vinnarna.

Årets jury består av: Måltidskonsulten Inger Stiltjestrand Svensson, Kurt Weid som är kökschef på Lantmännen och ansvarig för Skolmatsgastro, kocken och konsulten Paul Svensson, marknadschefen Christina Gezelius från Servera, förra årets tre vinnare Ulrika Aleniusson, Marianne Mågård och Jessica Shanahan, samt Helena Stenman och Agneta Renmark från Restaurangvärlden.

Hör av dig till Agneta Renmark, 0706-18 53 03, agneta.renmark@formapg.se

Restaurangvärlden är Sveriges ledande tidning för restaurangbranschen, både för den privata och den offentliga sektorn. Tidningen arrangerar även seminarier och kocktävlingar. Tidningen ges ut av Forma Magazines AB som är en av förlagsmarknadens ledande aktörer med konsument- och facktidningar. För mer information besök vår hemsida http://www.formapg.se