IFL Kämpasten i Sigtuna – Årets Företagsrestaurang

Report this content

Sodexos restaurang IFL Kämpasten i Sigtuna är Årets Företagsrestaurang 2010. Kockarna Johan Kuhn och Niklas Pallgren var i en liga för sig och tog hem segern.

– Det känns fantastiskt, vi har jobbat för det här så länge, sade Johan Kuhn. Tävlingsuppgiften bestod av två delar. Den första delen som fick förberedas, gick ut på att skapa en sund och miljömedveten rätt för alla för en total råvarukostnad på 25 kronor/portion. De obligatoriska råvarorna var högrev sous vide och mukemamemix från Atria Foodservice samt minst en mejeriprodukt av laktosfri ekologisk vispgrädde, matgrädde och mellanmjölk från Valio. Den andra delen bestod av att laga en näringsriktig lunchrätt för 10 personer serverad i bleck. Råvarorna var hemliga fram till 08.30 på tävlingsdagen då deltagarna fick 45 minuter på sig att skapa ett recept/beskrivning. – Lag Kämpasten bjöd på två vällagade rätter med tydliga, rena smaker. Det märktes att laget hade lagt ner mycket tid och engagemang, sade juryns ordförande Fredrik Eriksson, krögare på Långbro Värdshus och Årets Kock 1996. Totalt deltog sex tvåmannalag från olika företagsrestauranger i Sverige. Tävlingsledare och metoddomare var Ulrika Brydling, frilans och coach för juniorlandslaget 2008. Tävlingen Årets Företagsrestaurang 2010 är en matlagningstävling som arrangeras av tidningen Restaurangvärlden i samarbete med Atria Foodservice, Valio och SHR. IFL Kämpastens vinnarrätter Den förberedda: Rödvinsglacerad högrev med ljummen sallad på bönor, rotfrukter samt pepparrot serveras med rotselleripuré, terrin på lök och kål samt frasig schalottenlök Hemliga råvarukorgen: Örtbakad sej med fänkål- och äppelsallad, senapscrème och rostade grönsaker Juryns motivering lyder: ”Dagens vinnarlag sticker ut rejält tack vare sina nutida fräscha restaurangrätter. Råvarorna är vällagade och rätterna håller jämn hög nivå. Laget hart genomgående arbetat proffsigt och metodiskt. Deras snygga presentationer imponerar stort på juryn.” Juryn bestod av: Fredrik Eriksson, juryns ordförande, krögare Långbro Värdshus. Johann Kjellberg, kostchef i Örgryte. Alexandra Zazzi, kock och journalist. Katja Palmdahl, krögare i Göteborg. Danyel Couet, krögare Grupp F12.