Restaurang e i Stockholm är Årets Företagsrestaurang

Report this content

Restaurang e är Årets Företagsrestaurang 2011. Kockarna Johan Kuhn och Claes Vadam tog hem segern genom att leverera två rätter i perfekt balans och harmoni.
– Det känns så jäkla skönt, säger Johan Kuhn som tog hem segern för andra året i rad.

Tävlingsuppgiften bestod av två delar. Den första delen, den hemliga råvarukorgen, visades på tävlingsdagen kl. 08.00 Därefter hade varje lag 45 minuter på sig att skriva recept på personlig näringsriktig lunchrätt för tio personer. Innehållet i råvarukorgen var rostbiffskappa från Ejmunds gård på Gotland, laktosfria produkter från Valio samt blandade svenska rotsaker.
Andra tävlingsuppgiften gick ut på att skapa en lacto-ovo-vegetarisk, hälsosam, naturlig och modern ekologisk restauranglunchrätt som passar de flesta oavsett behov och som passar in på dagens krav på miljöengagemang.
– Vi i juryn imponerades stort över hur alla lag lyckades med att skapa riktigt bra restaurangrätter ur den hemliga råvarukorgen, säger juryns ordförande Malin Söderström.
Totalt deltog sex tvåmannalag från olika företagsrestauranger i Sverige. Tävlingsledare och metoddomare var Ulrika Brydling, frilansande ekokock.
Tävlingen Årets Företagsrestaurang 2010 är en matlagningstävling som arrangeras av tidningen Restaurangvärlden i samarbete med Valio och SHR.

Restaurang e:s vinnarrätt:
Den förberedda:
Nässelsoppa med lantägg, rött råris och syrliga grönsaker

Hemliga råvarukorgen:
Helstekt rostbifflock med kappa, morotspuré, morotscrisp, äpple- och rotselleripytt med matvete samt rödvinssky.

Juryns motivering lyder:
”Modigt nytänkt avgjorde en ovanligt jämn final. Dagens vinnarlag nyttjade hela råvarukorgen på ett kreativt och professionellt sätt. Den djärva och snygga presentationen imponerade liksom smaker i perfekt balans och harmoni."

Juryn bestod av:
Malin Söderström, juryns ordförande, krögare Restaurang moderna muséet och Restaurang Hjerta, Stockholm
Johan Jureskog, Rolfs Kök och AG, Stockholm
Markus Löfgren, kökschef Restaurangakademien.
Fredrik Kämpenberg, kökschef Virginska skolan, Örebro
Fredrik Malmstedt, 50 Kvadrat, Visby

För mer information kontakta:
Restaurang e, vinnare Årets företagsrestaurang 2010, tfn: 073-180 54 30 (Johan Kuhn)
Ulrika Brydling, tävlingsledare, tfn: 070-640 06 98.
Helena Stenman, chefredaktör Restaurangvärlden, tfn: 070-3000 763.

Restaurangvärlden är Sveriges ledande tidning för restaurangbranschen, både för den privata och den offentliga sektorn. Tidningen ges ut av Forma Magazines AB som är en av förlagsmarknadens ledande aktörer med konsument- och facktidningar. För mer information besök vår hemsida http://www.formapg.se