Sjabbel av Skatteverket öppnar upp för fusk

Tidningen Restaurangvärlden avslöjar att Skatteverket har slarvat bort en central funktion i de nya kassaföreskrifterna som träder i kraft första januari nästa år. Skatteverkets klumpiga hantering leder i praktiken till att fuskarna kan fortsätta fuska och att seriösa krögare får ännu en pålaga.

I tre och ett halvt års tid har Skatteverket arbetat med att skapa ett system som sätter stopp för skattefusket på svenska butiker och restauranger. Den viktigaste pusselbiten har varit att få fram en kassateknik som är svår eller omöjlig att manipulera.

En sådan teknik finns, men ett patent gör det omöjligt för myndigheten att kräva denna teknik i lag. Istället accepterar man nu i panik en lösning som ger fuskarna goda möjligheter att fortsätta sin olagliga svarta försäljning. Det patenterade systemet bygger på att en kod av till synes slumpvis valda siffror och bokstäver skrivs ut på varje kvitto. Tack vare denna kod hade Skatteverket snabbt kunnat avgöra om kvittot var äkta eller inte och om det var befogat med en mer omfattande skatterazzia. Kontrollmöjligheterna hade varit så stora att många sannolikt självmant hade avstått från fusk

Eftersom Skatteverket misslyckats med att göra tekniken tillgänglig i bredare skala skapar man nu regler om i stort sett samma installationer, men utan koden på kvittot som möjliggör en snabb distansavläsning av butikernas och restaurangernas redovisning. Utan den möjligheten blir kontrollmöjligheterna minst sagt begränsade.

Och nu tycks det inte finnas någon vinnare på den nya lagstiftningen. Risken är att staten trots allt inte får in mer skattepengar samtidigt som seriösa krögare tvingas fortsätta att slåss mot illojal konkurrens. Dessutom drabbas de av kostnader för en ny kassateknik som inte löser själva problemet.

Att koden inte behöver skrivas ut på kassakvittot innebär att:
• Det blir omöjligt att på kvittot se om företaget använder en godkänd kassa.
• Oseriösa krögare kan välja att använda en dold kassa utan kontrollenhet för att fuska.
• Skatteverkets kontrollmöjligheter blir mycket begränsade. Det kommer att ta 1-5 timmar att tömma en enda kontrollenhet på information. Under tiden måste kassan vara avstängd.

Den nya kassaregisterlagen omfattar alla företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning och träder i kraft den 1 januari 2010. Enligt lagen måste alla kassor utrustas med en kontrollenhet och ett godkänt kassaregister.

Vill du veta mer?
Kontakta Andreas Fransholm, reporter på Restaurangvärlden, tel 021-475 76 52,
Marit Nordkvist, chefredaktör på Restaurangvärlden, tel 021-475 77 08.