En gala med sorg, smärta och ett starkt hopp om livet

Dunia Olanderson och Olof Engvall från Resurs Bank med Cancerfondens generalsekreterare Ursula Tengelin

2010 års Rosa Bandet Gala från Göteborg blev som sig bör en smärtsam men hoppfull upplevelse. När allvaret sjunker in hos besökarna under de tusentals strålkastarna blev det emellanåt knäpptyst på den rosa galan. Att 7000 kvinnor varje år får besked om bröstcancer skakar om, river upp och påminner om människans litenhet och dödlighet. Och många är ju de som direkt eller indirekt drabbats av den fasansfulla kräftan vars bett raserar liv, familjer och framtida glädje.

Men mitt i denna berg o dalbana av starka känslor lyser hoppets ljus starkare för varje kvinna och familj som varje år kan räddas från bröstcancerns grepp. På Rosa Bandet Galan väcktes ännu en gång ett kollektivt hopp om just…hopp. Den delikata balansgången mellan galaafton, ivrigt insamlande av pengar och sorg hanterades finstämt av arrangörerna, Cancerfonden.

Och hoppet kan fortsatt leva starkt hos oss när vi år efter år får vara med och se hur privatpersoner och företag fortsatt vill bidra till den stora kampen mot cancern. Med de pengar som samlades in under den rosa månaden kan svenska forskare, i sina vita rockar och med provrör i hand, fortsätta uträtta sina mirakel. Steg för steg, dag för dag, familj för familj.

Hoppet lever och vi på Resurs Bank är mycket stolta över att få bidra till denna kamp.

Olof Engvall och Dunia Olanderson från Resurs Bank – Huvudpartner till Rosa Bandet Kampanjen

Rosabandet-kampanjens stora tv-gala i går hade vid programtidens slut fått in närmare 50 miljoner kronor som stöd för forskningen kring bröstcancer. Resurs Banks bidrag under 2010 kommer att uppgå till minst 1 miljon kronor.