Nordic Capital blir ny huvudägare i Resurs Bank

Följande pressrelease kommunicerades av Nordic Capital 120713.

Nordic Capital Fund VII ("Nordic Capital") har 120713 undertecknat ett avtal om att förvärva 55 procent av bolagen Resurs Bank, Solid Försäkringar, Reda Inkasso och Teleresurs (tillsammans "Bolagen"). Nordic Capital blir därmed majoritetsägare i de marknadsledande aktörerna inom finansieringslösningar och profilerade försäkringskoncept för den svenska detaljhandeln. Säljare är familjerna Westin, Schröder och Paulson. Familjen Bengtsson kommer att stanna kvar som delägare tillsammans med Nordic Capital och kommer behålla sin nuvarande andel om 45 procent.

Bolagen kommer tillsammans att bilda en ny koncern med ett produkt- och tjänsteutbud som spänner över finansieringslösningar, profilerade försäkringskoncept, contact center samt inkassoverksamhet och kommer fortsätta att ha sina säten i Helsingborg. Bank- och försäkringsbolagen Resurs Bank och Solid Försäkringar står under Finansinspektionens tillsyn. Bolagens sammanlagda omsättning uppgick proforma till cirka 2 miljarder SEK under 2011 och antalet anställda uppgick proforma till drygt 400 under 2011.

"Med stöd i Nordic Capitals stabilitet, finansiella styrka och långsiktiga perspektiv kommer dessa företag ha goda förutsättningar för att ytterligare utveckla och stärka sina positioner i Sverige och hela Norden. Jag är glad över att välkomna Nordic Capital som ny majoritetsägare", säger Kenneth Nilsson, Vd för Resurs Bank.

"Som de ledande leverantörerna av konsumentnära finansieringstjänster och försäkringskoncept spelar dessa bolag en nyckelroll i den svenska detaljhandeln och underlättar för både konsumenter och handlare. Nordic Capital ser fram emot att tillsammans med ledningsgruppen och familjen Bengtsson fortsätta att utveckla moderna, kundfokuserade tjänster för detaljhandeln", säger Christian Frick, Principal, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder.

"Vi gläds åt att få samarbeta med Nordic Capital och ser fram emot att fortsätta arbetet med att utveckla bolagens verksamheter tillsammans med dem", säger Martin Bengtsson, Vd för Waldir AB.

Parterna har kommit överrens om att inte offentliggöra villkoren för transaktionen, förutom att förvärvet förutsätter godkännande från konkurrensmyndigheterna och Finansinspektionen.

SEB Enskilda Corporate Finance har varit finansiell rådgivare till Nordic Capital Fund VII i transaktionen.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kenneth Nilsson, Vd, Resurs Bank
E-mail: kenneth.nilsson@resurs.se