Resurs Bank lanserar kontaktlösa kort med ”blipp-” funktion.

Kontaktlösa kort gör kortköp ännu smidigare

Resurs Bank går nu i bräschen för kontaktlösa betal- och kreditkort. Som en av marknadens första aktörer att certifieras av MasterCard, lanserar Resurs Bank nu MasterCard med ”blippfunktion”.

Med kontaktlösa kort blir kortköp ännu enklare och smidigare. Genom att hålla fram kortet mot terminalen genomförs betalningen utan att kortet behöver dras eller sättas in i terminalen. Om köpet är av ett lägre belopp sker det utan att pinkod behöver slås. Efter att ICA var först ut i Sverige med ”blippköp” följer nu Resurs Bank som en av de tidiga att lansera kontaktlösa kort.

- Med satsningen bidrar vi till att betalningar flyter smidigare i våra kunders vardag. Givetvis med samma höga säkerhet och kontroll men med den nya teknikens förmåga att underlätta våra vardagsköp. Efter MasterCards certifiering planerar vi nu lansering av kort med den nya tekniken. Därefter tänker vi erbjuda det för alla våra kortprogram i hela Norden, inklusive vår Supreme Card-familj, säger Joakim Wallin, Head of cards på Resurs Bank.

I de kontaktlösa korten ligger en antenn diskret inbäddad i plastbrickan. På ett bräde har korten blivit ”smartare”. I takt med att tekniken blir vanligare ökar antalet möjligheter att använda det kontaktlösa kortet i Sverige, Europa och världen.

- Det blir alltmer populärt att betala kontaktlöst och under 2015 gjordes över en miljard kontaktlösa betalningar med MasterCard- och Maestrokort i Europa, vilket är en ökning med 150 procent jämfört med 2014. Idag kan man betala kontaktlöst, med kort eller andra enheter, i över 74 länder världen över och det är glädjande att denna betalningsmetod nu också tar fart i Sverige, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef MasterCard Norden och Baltikum.

Mer information: Lotta Blond, presskontakt Resurs Bank, lotta.blond@resurs.se