Resurs Bank lanserar Loyo Pay – första appen för mobila betalningar som fungerar både i butik och på nätet

Resurs Bank vann utmärkelsen ”Årets Bankapp” 2015 med Loyo. I november 2016 släpptes beta-versionen av Loyo Pay och nu ökar banken kundnyttan ytterligare genom att lansera tjänsten fullt ut. Med lanseringen är Resurs Bank den första banken att erbjuda sina kunder en digital betaltjänst som fungerar i alla kanaler; vid e-handel, i appar och i fysiska butiker.

Den tekniska utvecklingen på betallösningar går fort och Resurs Bank tar med Loyo Pay en frontposition även inom mobila betaltjänster. Enligt E-barometern ökar intresset för e-handel i mobilen kraftigt. Under 2016 gjorde i genomsnitt 31 procent av de svenska e-handelskonsumenterna ett köp med sin mobiltelefon.

”Det har länge talats om att mobilen är framtidens plånbok och nu gör vi det verkligt för våra kunder. Loyo Pay gör det enkelt och smidigt att handla i alla kanaler samtidigt som avancerade säkerhetsmetoder erbjuder trygga och säkra köp. En riktig omni-plånbok”, säger Kenneth Nilsson, VD på Resurs Bank.

Lanseringen passar väl in i dagens uppkopplade livsstil med förväntan om en smidig och säker upplevelse oavsett inköpskanal. Av de hundratal personer som testat Loyo Pay, sedan den släpptes i beta-version i november 2016, säger hela 73 procent att det är ”enkelt” eller ”mycket enkelt” att använda Loyo Pay. Testpersonerna säger vidare att Loyo Pay har en bra design, känns säker och att de uppskattar att slippa bära med sig det fysiska plastkortet när de ska betala.

Testpersonerna konstaterar dock att handeln fortfarande ligger efter med att implementera den nya tekniken och få den att fungera. Allt fler butiker erbjuder sina kunder att betala med mobilen och konverteringen drivs på av ett EU-krav som säger att samtliga betalterminaler i Europa ska ha stöd för NFC den 1 januari 2020.

Loyo Pay fungerar i alla butiker som har NFC-anslutna terminaler och i alla nätbutiker där e-handlaren erbjuder Masterpass som betalningsalternativ. För att använda Loyo Pay krävs en Androidtelefon samt ett Mastercard-kort utgivet av Resurs Bank, t.ex. Supreme Card. Loyo Pay laddas ner från Google Play.

För närvarande kan tjänsten inte användas med iphone, då Apple valt att spärra NFC-tekniken.

Joakim Wallin, Head of Cards Resurs Bank, joakim.wallin@resurs.se
Magnus Lilienström, Press Relations Manager Resurs Bank, magnus.lilienstrom@resurs.se

Om oss

Om ResursResurs är en nordisk nischbank med ledande betal- och finansieringslösningar för handeln och dess kunder. Vi hjälper företag och privatpersoner att låna, spara och betala. Med över 40 års erfarenhet av handel, gör vi det snabbt, enkelt och tryggt att handla, både online och i butik. Vi sätter kundupplevelsen i fokus och arbetar för att få det roliga att hända och det svåra att kännas enklare. Idag har vi en kundbas på cirka 6 miljoner privatkunder och över 700 anställda i Norden.