Resurs Bank sponsrar Henrik Larsson-staty som invigs 2 juni

konstnären Björn Elmgren-Thulin arbetar på modellen som gjuts i brons

Resurs Bank har valt att bli sponsor till en unik satsning på att uppföra en staty av fotbollsspelaren Henrik Larsson i Helsingborg. Statyn har arbetats fram under vintern och gjuts nu i brons. I juni inviger initiativtagaren Oscar Åkerström statyn, som är en hyllning till ”Henke” Larsson.

Idén om att hedra fotbollsikonen Henrik ”Henke” Larsson med en staty lanserade för ett par år sedan, i samband med att Henrik Larsson gjorde sin sista match för HIF. Initiativet togs av tonåringen Oskar Åkerström som skapade en grupp på Facebook hösten 2009, "Vi som kräver en Henrik Larsson-staty i Helsingborg". På bara fyra veckor hade uppropet 11.000 vänner och drömmen tog form. För att finansiera det ambitiösa projektet sökte Oscar Åkerström stöd hos HIFs sponsorer och Resurs Bank blev det första företaget som valde att satsa på projektet. Resurs Bank är huvudsponsor av statyn och gläds nu över att projektet går i mål.

-       Det var omöjligt att inte imponeras av initiativtagarens enorma vilja att lyckas med vad som till en början mest kändes som en dröm. Vi valde att satsa på projektet både för Helsingborg och Olympia samt för Oscar Åkerströms beundransvärda energi, säger Olof Engvall, kommunikationschef på Resurs Bank.

Henrik Larsson-statyn har under vintern skapats av konstnären och skulptören Björn Elmgren-Thulin. Björn har blivit internationellt känd för sin skickliga förmåga att återskapa kändisar i naturlig storlek. Planen är nu att statyn ska invigas den 2 juni och placeras inne på Olympia-området i Helsingborg.

-       Resurs Bank var det första företag som valde att satsa på projektet vilket hade mycket stor betydelse för våra möjligheter att skaffa fler sponsorer. De är också projektets största bidragsgivare och vi är jätteglada över att de gjort det möjligt att förverkliga denna dröm, säger Oscar Åkerström, initiativtagare och projektledare till Henrik Larsson-projektet.

För mer information om projektet besök www.henriklarssonstaty.se

För mer information:

Olof Engvall, presschef Resurs Bank