Resurs Bank välkomnar Riksdagens beslut om höjd insättningsgaranti

Som svensk nischbank med populära sparkonton noterar Resurs Bank gårdagens beslut i Riksdagen att höja den statliga insättningsgarantin, från dagens 500 000 kr till 100 000 euro. Höjningen ger kunder större trygghet i att spara pengar även utanför storbankerna vilket inte sällan innebär mångdubbelt högre sparräntor för kunderna.

Den svenska insättningsgarantin höjs från och med den 31 december till cirka 945 000 kronor (med dagens växelkurs). Insättningsgaranti är ett av staten garanterat skydd för kundernas insättningar i bland annat banker i händelse av att banken skulle gå i konkurs. De nya reglerna är en följd av ändringar i EU:s direktiv om insättningsgaranti.

-       När insättningsgarantin nu nästan dubbleras stärker det tryggheten för många svenska sparkunder. För kunder som tidigare känt sig osäkra i att lämna storbankerna till fördel för högre sparräntor hos nischbankerna innebär beslutet en ökad trygghet. På Resurs Bank erbjuder vi sedan många år attraktiva sparräntor för privatpersoner och företag och konstaterar att antalet sparkunder hela tiden fortsätter att öka hos oss, säger Patrik Hankers, chef privatmarknad Resurs Bank.

För mer information om Resurs Banks sparkonton besök: www.resurs.se/spara/spara.jsp

Riksdagens protokoll och beslut hittar du på: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=108&bet=2010/11:26&guid={D155312E-AC22-45BE-B6EC-1B377DDD682C}

För mer information, kontakta:

Patrik Hankers, chef Privatmarknad på Resurs Bank

Tel: 0736–61 20 52  patrik.hankers@resurs.se