Artrosvården – ett lotteri?

Idag inleder Reumatikerförbundet en kampanj för att öka kunskapen om artros och för en jämlik artrosvård i hela landet.

Artros är en av Sveriges vanligaste folksjukdomar – var fjärde vuxen har artros i någon form, det är över 800 000 svenskar. En vanlig missuppfattning, både bland allmänheten och tyvärr även inom sjukvården, är att artros är en förslitning av leden. Men det stämmer inte – det är en ledsjukdom som innebär att brosket bryts ned och som med rätt behandling går att bromsa upp. Därför tar Reumatikerförbundet under 2015 ett krafttag för att informera och sprida kunskap om sjukdomen artros.

– Vi kommer under året att belysa den ojämlika artrosvården i landet. Bland annat den varierande tillgången till artrosskola för personer med knä- och höftledsartros. Vi kommer också att satsa stora resurser på forskning om sjukdomen och inte minst på att öka kunskapen om artros hos professionen, säger Anne Carlsson, Reumatikerförbundets ordförande.

Kampanjen är en del av Reumatikerförbundets 70-årsjubileum. Under jubileumsåret kommer vi att bland mycket annat arrangera föreläsningar, träningsaktiviteter och tävlingar runtom i landet. På själva födelsedagen, den 23 november, håller vi en stor tillställning i Näringslivets hus i Stockholm.

Jubileumsåret sker med stöd av och i samarbete med Apotek Hjärtat.

Om Reumatikerförbundet

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med cirka 50 000 medlemmar. Vi företräder Sveriges närmare två miljoner personer som har en reumatisk sjukdom, fibromyalgi eller artros. Sedan 1952 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerfonden stödjer vi forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste tio åren har vi delat ut över 140 miljoner kronor till forskning.

Anne Carlsson
anne.carlsson@reumatikerforbundet.org