Bloggaren Nicole Falciani samlar in en miljon kronor till Reumatikerförbundet

I februari startade Nicole Falciani, bloggare och modell, en insamling med målsättningen att samla in en miljon kronor till Reumatikerförbundet. De insamlade medlen ska gå till forskare som forskar om reumatiska sjukdomar.

Insamlingsmålet är en miljon kronor därför att det finns över en miljon personer i Sverige som har en reumatisk sjukdom. Minst 1 krona per reumatiker vill Nicole Falciani samla in.

För Nicole Falciani är engagemanget personligt. När hon var sex år insjuknade hon i juvenil idiopatisk artrit, JIA, även kallad barnreumatism, men det tog ytterligare sex år innan hon fick en diagnos.
- Jag valde att starta den här insamlingen till Reumatikerförbundet för att jag och alla andra reumatiker ska kunna få svar på varför vi insjuknar, vad vi kan göra för att bli bättre men också för att hitta mediciner som kan hjälpa oss att leva vanliga liv, säger Nicole Falciani.Lotta Håkansson, ordförande i

Reumatikerförbundet, välkomnar initiativet.
- Jag är glad för Nicoles fantastiska initiativ. Jag välkomnar det och hoppas att fler inspireras av hennes kampanj, säger Lotta Håkansson.
- Reumatikerförbundet är i dag den största enskilda givaren till svensk reumatologisk forskning, tack vare de gåvor som personer runt om i Sverige ger oss, säger Lotta
Håkansson.

För att komma till Nicole Falcianis insamling kan du klicka här: http://bit.ly/2BCPOI8

Om Nicole Falciani:
Nicole Falciani är modell och bloggare. Hon började blogga redan som 10-åring. Sedan hon var 15 år har hon mer eller mindre jobbat heltid med bloggen. Hon har också en Youtube-kanal med nästan 40 000 prenumeranter och har över 370 000 följare på Instagram. Nicole är 20 år gammal och bor i Stockholm med pojkvännen och artisten Eric Saade.Om Reumatikerförbundet:Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med cirka 48 0000 medlemmar. Vi företräder över en miljon personer i Sverige som har en reumatisk sjukdom, eller någon annan sjukdom i rörelseorganen.  Sedan 1945 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerförbundets forskningsfond stödjer vi forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste fem åren har vi delat ut över 100 miljoner kronor till forskning.

Om Reumatikerförbundet:

För mer information, kontakta Nina Unesi, pressekreterare Reumatikerförbundet, 070 190 35 60, nina.unesi@reumatikerforbundet.org