Ett av Nordens största medicinpris tilldelas professor Rikard Holmdal

Reumatikerförbundet gratulerar professor Rikard Holmdahl, Karolinska Institutet, Stockholm, som tilldelas Anders Jahres medicinska pris för 2015. Det delas ut av Universitetet i Oslo varje år och är ett av de största medicinska priserna i Norden.

Rikard Holmdahl uppmärksammas för sin banbrytande forskning inom diagnoserna celiaki och artrit. Det är autoimmuna sjukdomar där kroppens immunförsvar angriper kroppens egna celler och vävnader.

-          Sökandet efter lösningen på reumatismens gåta bygger till stor del på grundforskning, bland annat på den forskning som professor Rikard Holmdahl bedriver, säger Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet.

Rikard Holmdahls forskning har under många år tilldelats anslag av Reumatikerförbundet, och de senaste fem åren har han fått över 2 275 000 kr.

-          Vi är väl insatta i den forskning som professor Rikard Holmdahl ägnar sig åt. Den är banbrytande och världsledande, säger Anne Carlsson. Utan denna grundforskning skulle inte nya och innovativa behandlingar bli möjliga och heller inte komma patienterna till del.

För mer information, kontakta Nina Unesi, pressekreterare Reumatikerförbundet, 070 190 35 60, nina.unesi@reumatikerforbundet.org

Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet, 070 522 25 65, anne.carlsson@reumatikerforbundet.org

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med cirka 50 000 medlemmar. Vi företräder Sveriges närmare två miljoner personer som har en reumatisk sjukdom, fibromyalgi eller artros. Sedan 1952 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerfonden stödjer vi forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste tio åren har vi delat ut över 140 miljoner kronor till forskning.