Internationella Reumatikerdagen uppmärksammas på Karolinska Universitetssjukhuset

På söndag är det Internationella Reumatikerdagen och det uppmärksammas i Stockholm redan på fredag. Reumatologen på Karolinska Universitetssjukhuset kommer på fredag att ha öppet hus för dem som tidigare inte fått diagnos och som misstänker att de kan ha en reumatisk sjukdom.

– Många har svårt att få diagnos och behöver träffa reumatolog för att få en korrekt bedömning. Vi är glada över samarbetet med Reumatologkliniken vid Karolinska Universitetssjukhuset kommenterar Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet.

– Egentligen är det tråkigt att öppna hus av detta slag behövs – men eftersom det ibland saknas kunskap och resurser i primärvården så är detta ett bra steg mot att fler får en tidig diagnos. Det är en förutsättning för att man sedan ska få behandling för sin reumatiska sjukdom, avslutar Anne Carlsson.

Drop-in tider: Öppen mottagning kl. 09:00 -12.00. Undersökningar 09.00, 10.00 och 11.00.

Plats: Karolinska Universitetssjukhuset

Om ni vill göra reportage från kliniken på fredag ber vi er ringa i förväg och ta hänsyn till att de patienter som är där inte nödvändigtvis vill skylta med sina besvär. Vill ni ha intervjuer med läkare eller patienter ta kontakt med Stina Morian, pressekreterare Reumatikerförbundet på 0723-94 74 03 eller Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson på 070-522 25 65.

Om Reumatikerförbundet
Reumatikerförbundet har arbetat för reumatikers rätt till ett bra liv och sökt lösningen på reumatismens gåta sedan 1945. Reumatikerförbundet har i dag cirka 50 000 medlemmar och jobbar för att göra livet enklare för den dryga miljon människor i Sverige med en reumatisk sjukdom.

Fakta
Internationella Reumatikerdagen, World Arthritis Day, grundades 1996 av Arthritis and Rheumatism International, ARI, och firas varje år den 12 oktober runt om i hela världen. Den internationella kampanjsidan kan nås via http://www.worldarthritisday.org - alla aktiviteter Reumatikerförbundet genomför ensam eller tillsammans med samarbetspartners hittas på vår webbsida reumatikerforbundet.org