Många vet inte hur artros ska behandlas

Ny statistik visar att allt fler artrospatienter får snabbare tillgång till artrosskola, där deltagarna lär sig att träna rätt. Men många vet fortfarande inte att fysisk aktivitet är bästa hjälpen mot en av Sveriges stora folksjukdomar.

På lördag den 2 juni uppmärksammas Artrosdagen i Sverige, ett arrangemang som syftar till att öka kunskapen om en av våra vanligaste sjukdomar. Drygt 800 000 svenskar har artros i någon form, men många vet inte att det är just artros de har eller hur sjukdomen ska behandlas. Bolag som säljer naturläkemedel hävdar att allt från rödbetsjuice till nyponpulver kan hjälpa mot smärta och stelhet. Många tror också felaktigt att leden är utsliten och måste vila.

-        I själva verket är fysisk aktivitet den enda behandling som har vetenskapligt stöd. Studier visar bland annat att tolv träningstillfällen hos sjukgymnast/fysioterapeut är minst dubbelt så effektivt som smärtlindrande läkemedel vid artros, säger Lotta Håkansson, ordförande för Reumatikerförbundet.

Snabbare behandling

Nu visar statistik från det nationella kvalitetsregistret BOA (Bättre omhändertagande av patienter med artros) att primärvården tycks behandla artros allt snabbare och mer effektivt.

Tidigare skickades många patienter till röntgen i syfte att säkerställa diagnosen. Men den proceduren kan i vissa fall fördröja behandlingen avsevärt, eftersom det kan ta tio-femton år innan sjukdomen syns på röntgen. Glädjande nog får nu allt fler patienter komma direkt till fysioterapeut och så kallad artrosskola, vars verksamhet bygger på den senaste forskningen och Socialstyrelsens nationella riktlinjer för artros.

-        På artrosskolan får patienten lära sig mer om sin sjukdom och hur man kan träna på bästa sätt. Enligt registerdata kan 15-20 procent av dem som går artrosskola sluta med ledrelaterade läkemedel, säger Lotta Håkansson.

För fler kommentarer av Reumatikerförbundets ordförande, var god kontakta:
Lotta Håkansson, telefon
072 - 566 35 77.

Mer information finns på www.reumatiker.se samt www.boaregistret.se

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med närmare 48 000 medlemmar. Vi företräder över en miljon personer i Sverige som har en reumatisk sjukdom, eller någon annan sjukdom i rörelseorganen. Sedan 1945 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerförbundets insamlingsarbete stödjer vi forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste fem åren har vi delat ut över 100 miljoner kronor till forskning.