Muskeltest, ”Fråga doktorn” och politisk panel om artros på Artrosdagen

För första gången anordnas Artrosdagen för att uppmärksamma folksjukdomen artros. Det görs genom ett samarbete mellan Reumatikerförbundet, Fysioterapeuterna och forskare vid Lunds universitet. Tillsammans arrangerar vi en heldag på T-centralen i Stockholm den 2 juni.

Var fjärde vuxen i Sverige, över 1,2 miljoner personer, beräknas idag ha artros och varje år drabbas allt fler av sjukdomen. Men många känner inte till att det går att bromsa sjukdomsförloppet. Fysioterapeuter på plats ger tips på övningar som bygger upp muskler så att värken minskar. Besökare kan också själv bedöma sin risk att få artros genom att testa sin benstyrka och handkraft. Det kommer dessutom att finnas en ”Fråga Doktorn-hörna” för frågvisa besökare.

Med Artrosdagen vill vi väcka allmänhetens intresse och öka kunskapen om sjukdomen. Dagens kunskap måste komma alla till dels säger Leif Dahlberg, professor i ortopedi vid Lunds universitet.

– Det är inte rimligt att det fortfarande finns så många myter om artros, säger Anne Carlsson ordförande Reumatikerförbundet. Jag har oändliga telefonsamtal, mail och brev från förtvivlade människor som inte vet vad de ska ta sig till när de sökt hjälp av sjukvården för sin smärta och får svaret att ”du har artros och det är en förslitning som kommer med åren och som du får lära dig att leva med”. Det är förfärligt och oacceptabelt!

– En artrosdiagnos är inte slutet. Den är början på ett aktivt liv. Med tidiga träningsinsatser kan man lindra smärta. Anpassad träning gör att livet blir rikare, säger Stefan Jutterdal, ordförande Fysioterapeuterna.

Tid och plats: tisdag 2 juni, kl 07:30 -19:00, T-Centralen, Stockholm.

Paneldebatt om artros
Under dagen kommer en paneldebatt mellan forskare, politiker och utredare att äga rum. Temat är nationella riktlinjer och behandling vid artros. I panelen deltar Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet, Daniel Forslund (FP), innovationslandstingsråd i Stockholms län, Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms län, Inger Lundkvist, utredare på Socialstyrelsen, Stefan Jutterdal, förbundsordförande Fysioterapeuterna och Leif Dahlberg, professor i ortopedi vid Lunds universitet. Moderator: Hanna Brus, Smärtkliniken i Falun.

Tid och plats: tisdag 2 juni, kl 12:30, T-Centralen, Stockholm.

Andra aktiviteter i Stockholms län
Artrosskolan på Sundbybergskliniken håller öppet hus mellan den 2 juni kl 12-16 . Artrosskolan på Hela kroppens Fysioterapi har öppet hus den 12 juni kl 12-14.

För mer information kontakta:
Nina Unesi, pressekreterare telefon 070-190 35 60,
nina.unesi@reumatikerforbundet.org