Reumatikerförbundets film vann guld

Reumatikerförbundets film ”Sjukdomar i rörelseorganen” vinner guld i sin kategori Public Relations: Medicin, på World Media Festival i Hamburg idag. World Media Festival är en av världens största festivaler för beställningsfilm. Filmen gjordes av Vingaland som totalt vinner nio pris i år.

Sedan i höstas har besökare på Reumatikerförbundets hemsida kunnat se filmen. Filmen vänder sig till personer som diagnostiserats med en reumatisk sjukdom. Den är en del av satsningen som Reumatikerförbundet har gjort inom ramen för regeringens kronikersatsning.

Att få en reumatisk diagnos kan vara en omtumlande upplevelse för patienten. Samtidigt som patienten får svar på varför de till exempel har kronisk smärta och trötthet, uppstår nya frågor av praktisk och existentiell natur.
– På Reumatikerförbundets hemsida har vi samlat information som underlättar för personer med reumatiska sjukdomar. Filmen är en introduktion till vår kunskapsportal. Det är väldigt roligt att filmen uppmärksammas internationellt, säger Annika Sjöberg, kommunikationschef på Reumatikerförbundet.

Se den vinnande filmen på http://portal.reumatikerforbundet.org/

Om regeringens kronikersatsning
Regeringen har beslutat om en nationell strategi för att förebygga och behandla kroniska sjukdomar. Strategin har tagits fram i samråd med företrädare för patient- och professionsorganisationer samt myndigheter och sjukvårdshuvudmän. Strategin tillförs resurser i en fyraårig satsning 2014–2017.

För mer information, kontakta Nina Unesi, pressekreterare Reumatikerförbundet, 070 190 35 60, nina.unesi@reumatikerforbundet.org

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med cirka 50 000 medlemmar. Vi företräder över en miljon personer i Sverige som har en reumatisk sjukdom, eller någon annan sjukdom i rörelseorganen. Sedan 1945 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerförbundets forskningsfond stödjer vi forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste fem åren har vi delat ut över 100 miljoner kronor till forskning.