Tillgänglig arbetsmarknad för alla?

Rörelsehinderföreningarna i Stockholms län uppmärksammar att det imorgon den 3 december är Internationella funktionshinderdagen genom att bjuda in till arbetsmarknadsdebatt med landstingspolitikerna. Debatten kommer att ske i ABF-huset, Sveavägen 41,  kl 18-20 och media inbjudes att närvara.

Rörelsehinderföreningarna i Stockholms län uppmärksammar att det imorgon tisdagen den 3 december är Internationella funktionshinderdagen genom att bjuda in till arbetsmarknadsdebatt med landstingspolitikerna .Debatten kommer att ske i ABF-huset, Sveavägen 41,  kl 18-20 och media inbjudes att närvara.

Det som kommer att debatteras är:

• Hur skapas en tillgänglig arbetsmarknad?
  • Lönar det sig att anställa personer med funktionsnedsättning?
  • Hur blir landstinget en förebild som arbetsgivare?

Moderator är Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet och deltar gör Helene Öberg (MP), Håkan Jörnehed (V), Lars Dahlberg (S), Gunilla Thorsson (FP), Gustav Hemming (C) och Marie Ljungberg Schött (M).

Rörelsehinderföreningarna hoppas bland annat få svar på varför det är så få personer med funktionsnedsättning anställda inom Stockholms Läns Landsting; endast 70 personer vilket motsvarar 1,6 promille av landstingets totala personalstyrka. Detta trots regeringens intentioner om att de offentliga arbetsgivarna ska vara ett föredöme.

Arrangörer är Föreningen för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar i Stockholms Län, Reumatikerförbundet Stockholms län, Neuroförbundet, Personskadeförbundet RTP, och DHR.