Världsledande svensk forskning om fibromyalgi belönas med anslag

Välkommen att närvara vid utdelningen av Reumatikerförbundets forskningsanslag. I år tilldelas forskare vid Karolinska institutet totalt 510 000 kronor för forskning om bland annat smärta.

Världsledande svensk forskning om smärta
Sedan 2009 har Reumatikerförbundet satsat särskilt på smärtforskning. Forskningen som Reumatikerförbundet hittills stöttat har visat att människor med fibromyalgi inte aktiverar delar av hjärnan som har med smärthämning att göra. Denna bristande funktion är helt oberoende av eventuella psykologiska mekanismer som ångest och depression.

-      Det är oerhört glädjande att vi i Sverige har forskare som är världsledande när det gäller forskning om generaliserad smärta fibromyalgi, säger Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet. Jag är också väldigt stolt över att vi i Reumatikerförbundet har möjlighet att ge ett anslag som kan resultera i att vi kan komma närmare målet att lösa gåtan om varför vissa människor får sjukdomen fibromyalgi och därmed ökar förståelsen om hur den kan behandlas.

-      Nio av tio personer med fibromyalgi är kvinnor. Det finns fortfarande myter om att fibromyalgi är något "man inbillar sig" vilket är helt fel. Därför är vi oerhört glada över att forskningen börjar kunna visa på vilka mekanismer som finns bakom fibromyalgi, säger Anne Carlsson.

Utdelning av forskningsanslag:
Forskningsanslagen går till smärtforskning. Medverkar gör docent och överläkaren Eva Kosek och forskarassistent Karin Jensen vid Karolinska institutet. Eva Kosek brinner för smärtforskning och har lång erfarenhet av forskning om smärtmekanismer. Med stor framgång har hon undersökt hur smärta fungerar på cellulär och molekylär nivå hos kvinnor med generaliserad smärta.

Tid och plats:
4 juni kl 14.30 på Karolinska institutet, Nobels väg 9, ½ trappa ner.

För mer information kontakta:
Nina Unesi, pressekreterare telefon 070-190 35 60,

Om Reumatikerförbundet
Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med cirka 50 000 medlemmar. Vi företräder Sveriges närmare två miljoner personer som har en reumatisk sjukdom, fibromyalgi eller artros. Sedan 1952 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Vi stödjer forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste tio åren har vi delat ut över 140 miljoner kronor till forskning.